۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

نایلون صنعتی چیست

نایلون صنعتی چیست؟+انواع نایلون صنعتی

فهرست مطالب

یکی از پرکاربردترین محصولاتی که در صنایع بسته بندی حرف اول را می زنند، نایلون ها هستند. نایلون ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع محصولات، ابعاد و سایز آن ها باید از نایلون متناسب با همان محصول برای بسته‌بندی استفاده کرد. انواع مختلف نایلون صنعتی به دلیل داشتن قابلیت محافظتی بیشتر برای بسته‌بندی کردن لوازم شکستنی و لوازم الکتریکی به عنوان محصولاتی حساس کاربرد دارند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی ها، مزایا، انواع و کاربردهای نایلون صنعتی توضیح دهیم.

نایلون صنعتی چیست؟

شخصی که برای اولین بار نایلون صنعتی را در یک شرکت پژوهشی بزرگ اختراع کرد، کاروتز نام داشت. بعد از تولید این محصول استفاده از آن به مرور زمان در تمام کشورهای جهان رواج پیدا کرد. نایلون  پلاستیکی صنعتی به عنوان ماده اولیه محصولات ترموپلاست کاربرد دارند. پلیمری به نام پلی اتیلن درصد زیادی از مواد اولیه نایلون های صنعتی را تشکیل می دهد. وجود این ماده، انعطاف پذیری آن را به میزان زیادی افزایش می دهد. از زمانی که محصولات پلیمری به صورت گسترده ای تولید می شوند، نایلون صنعتی نیز با فروش بیشتری روبرو شده است. کاربردهای نایلون صنعتی عبارتند از: بسته‌بندی لوازم خانگی، فرش و قالیچه، قطعات یدکی خودرو، علوفه، تنقلات، اسباب بازی ها و غیره‌.

 

انواع نایلون صنعتی

 

معرفی انواع مختلف نایلون صنعتی

نایلون های صنعتی از نظر کاربرد دارای چند نوع مختلف هستند که شامل موارد زیر است:

  • نایلون عریض کشاورزی

نایلون عریض کشاورزی به عنوان یکی از پر مصرف ترین انواع نایلون صنعتی برای احداث گلخانه ها، مراکز پرورش قارچ، استفاده در زمین های کشاورزی کاربرد دارد. همانطور که از نام این نوع نایلون مشخص است در عرض های زیاد و با شفافیت بالا تولید می شود. این محصول با وجود شفافیت زیاد ضخامت مناسبی دارد. برای افزایش کارایی و قابلیت‌ های نایلون عریض کشاورزی یا همان نایلون گلخانه ای به مواد اولیه آن افزودنی های مختلفی مانند افزودنی ضد ماوراء بنفش و غیره اضافه می شود.

  • نایلون عریض ساختمانی

نوع دیگری از نایلون های صنعتی با نام نایلون ساختمانی از لحاظ ویژگی ها و ساختار ظاهری و فیزیکی شباهت بسیار زیادی به نایلون کشاورزی یا گلخانه ای دارد. تنها فرقی که بین نایلون ساختمانی و نایلون کشاورزی وجود دارد، کاربردهای متفاوت این دو محصول می باشد. از نایلون ساختمانی برای ساخت انباری های موقت برای قرار دادن تجهیزات ساخت و ساز و عایق بندی کردن کف یا سقف ساختمان استفاده می شود. نایلون های ساختمانی از لحاظ ابعاد، سایز و ضخامت دارای تنوع بالایی هستند و امکان سفارشی سازی آن ها نیز وجود دارد.

  • نایلون حبابدار

یکی دیگر از پرکاربردترین و پرمصرف ترین انواع نایلون صنعتی که برای بسته بندی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، نایلون حبابدار است. بسیاری از تجهیزات الکترونیکی، ظرف های شکستنی و لوازم خانگی را با استفاده از نایلون های حبابدار بسته‌بندی می کنند تا حباب های موجود روی یکی از سطح های نایلون از ورود فشار و ضربه به این محصولات جلوگیری کند‌. اندازه حباب های روی این نوع نایلون رابطه مستقیمی با میزان مقاومت آن در برابر ضربه دارد‌. هر چه حساسیت و میزان شکنندگی یک محصول بالاتر باشد، باید اندازه حباب‌های روی نایلون نیز درشت تر باشد. یکی از نایلون های حبابدار صنعتی پرطرفدار که برای بسته‌بندی لوازم خانگی کاربرد دارد، نایلون حبابدار کیسه ای است.

 

نایلون حبابدار

 

  • نایلون شیرینگ

نایلون‌ شیرینگ به نایلون هایی گفته می شود که به حرارت و دمای بالا حساس هستند و با قرار گرفتن در این شرایط جمع می شوند. از نایلون شیرینگ برای بسته‌بندی محصولات به صورت بکسی استفاده می شود. میزان انعطاف پذیری نایلون های صنعتی شیرینگ به حدی بالاست که برای بسته‌بندی چندین نوشابه، آب معدنی، کنسرو، دلستر و سایر نوشیدنی‌ ها در کنار یکدیگر استفاده می شود. احتمالا در فروشگاه ها بارها بسته‌بندی نوشابه، آب معدنی و غیره را مشاهده کرده اید.

  • نایلون تبلیغاتی

نایلون های تبلیغاتی برای امور مربوط به تبلیغات و بازاریابی کاربرد دارند. از این نوع نایلون برای ساخت بنر و بروشور استفاده می‌شود. قابلیت چاپ پذیری بالای نایلون های تبلیغاتی باعث می شود که به راحتی بتوان لوگو، نوشته ها و تصاویر دلخواه مربوط به کسب و کارهای مختلف را روی آن چاپ کرد. برای فرآیند چاپ روی نایلون های صنعتی تبلیغاتی از روش های چاپ فلکسو و هلیو استفاده می شود‌. در سال های اخیر تولید و فروش نایلون های تبلیغاتی صنعتی با سود بسیار زیادی همراه است.

  • نایلون استرچ

نایلون استرچ به عنوان یک نایلون صنعتی کاربرد زیادی برای بسته‌بندی مواد غذایی دارد. دلیل نامگذاری این نایلون به نام استرچ خاصیت کشسانی بالای این محصول است. این ویژگی باعث می شود که بسته‌بندی با نایلون استرچ یکی از مقرون به صرفه ترین روش های بسته‌بندی باشد. این نایلون خاصیت چسبندگی زیادی دارد و برای وکیوم سالاد و میوه در هتل ها و رستوران ها نیز  به کار می‌رود. برای بسته‌بندی کالاهای مختلف با این نوع نایلون از دستگاه استرچ پالت بند استفاده می کنند‌.

  • نایلون پشت چسب دار

برای بسته‌بندی برخی از محصولات و همچنین پوشاندن سطوح از نایلون های پشت چسب دار استفاده می شود. این نایلون های صنعتی به دلیل داشتن قابلیت چسبندگی با نام سلفون هم شناخته می شوند. مهمترین ویژگی نایلون پشت چسب دار ضخامت پایین این محصول است. در صنایع تولید مواد غذایی از این محصول برای بسته‌بندی گوشت و سایر مواد پروتئینی استفاده می کنند.

  • نایلون خیاری

کیسه‌های بزرگ و کوچک بسته‌بندی تره بار یکی دیگر از انواع نایلون های صنعتی هستند که بیشتر در میادین میوه و تره بار برای حمل و نگهداری میوه ها، خیار، بادمجان و صیفی جات کاربرد دارند. ابعاد و سایز کیسه های خیاری معمولا 45 در 90 سانتی متر می‌باشد و توانایی جا‌به‌جایی سی کیلوگرم را دارا است.

  • نایلون آبیاری

نایلون صنعتی آبیاری بیشتر در صنعت کشاورزی کاربرد دارد. این محصول برای آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نایلون آبیاری تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف آب و صرفه جویی در انرژی دارد و هزینه ها را به شدت کاهش می دهد‌. با استفاده از نایلون آبیاری می توان کیفیت خاک را بهبود بخشید و از رشد علف های هرز جلوگیری کرد.

  • نایلون قابل بازیافت

برای تولید نایلون قابل بازیافت به عنوان یکی از مرغوب ترین انواع نایلون های صنعتی از مواد اولیه درجه یک استفاده می شود. دلیل استفاده از مواد اولیه درجه یک این است که بعد از دور ریز شدن نایلون های قابل بازیافت بتوان آن‌ ها را بازیافت کرد و در تولید محصولات بازیافتی دیگر استفاده کرد. فرآیند بازیافت با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود.

نکات مهم در زمان خرید و فروش انواع نایلون صنعتی

قبل از اینکه برای خرید انواع نایلون صنعتی اقدام کنید‌، باید با کاربردها، انواع، جنس و قیمت این محصول به خوبی آشنا شوید‌. نکته بعدی توجه به کیفیت مواد‌اولیه به کار رفته در نایلون است‌ برای بسته‌بندی مواد‌غذایی و داروها هرگز نباید از نایلون‌های‌صنعتی تولید شده با مواد اولیه درجه یک و درجه دو استفاده کرد. برای خرید همواره شرکت ها و کارخانه های معتبر را انتخاب کنید که محصولات خود را با تضمین کیفیت به مشتری تحویل می دهند.

نتیجه گیری

در این مطلب درباره انواع، ویژگی ها و کاربردهای انواع مختلف نایلون های صنعتی صحبت کردیم. برای خرید هر یک از این نایلون های عریض گلخانه ای، ساختمانی، حبابدار، شیرینگ، تبلیغاتی، استرچ، پشت چسب دار، خیاری، آبیاری و قابل بازیافت ابتدا باید اطلاعات خود را افزایش دهید و از مراکز معتبر با قیمت مناسب خریداری کنید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *