۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

نایلون مالچ چیست

نایلون مالچ چیست؟ بررسی انواع مالچ یا خاک پوش

فهرست مطالب

برای صرفه جویی در هزینه‌های باغبانی و پرورش گل‌‌ها و گیاهان در بهترین شرایط می توان از محصولی به نام نایلون مالچ استفاده کرد. برای برخی از کشاورزان مالچ پاشی زمین‌های کشاورزی کار سختی به نظر می‌رسد اما با خرید نایلون مالچ درجه یک می‌توان بازدهی باغ‌ها و  زمین‌های کشاورزی و کیفیت محصولات را افزایش داد. باغداران برای اینکه باغی پربارتر داشته باشند باید از مالچ خوبی استفاده کنند. البته نایلون‌مالچ مناسب و درجه یک می تواند همه علف‌های هرز و آفات را نابود کند و باعث برآورده شدن نیازهای گیاهان شود. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌های بهترین نایلون‌مالچ و انواع مالچ یا خاک پوش توضیح دهیم.

نایلون مالچ چیست و انواع آن کدام است؟

به پوشش نرم و سبک روی سطح خاک، خاک پوش یا مالچ گفته می‌شود. مالچ می‌تواند یک لایه ورقه پلاستیکی، یک لایه کاه، خاک برگ یا خاک اره باشد. استفاده از مالچ باعث می‌شود که ریشه گیاهان در برابر عواملی مانند باران، برف، یخبندان، فرسایش خاک، تبخیر و غیره در امان باشد. مالچ‌ها دارای انواع مختلفی هستند و به دو گروه آلی و غیر آلی تقسیم می‌شوند. در انتخاب خاک پوش ابتدا باید آب‌و‌هوای منطقه توجه کرد. مالچ آلی یا بیولوژیک با استفاده از مواد طبیعی مانند پوست درختان، کلش، کاه، علف خشک، چوب، خاک اره، برگ‌های خشک و کمپوست تولید می‌شود. مالچ‌های غیر‌آلی با استفاده از مواد غیرآلی مانند پلی اتیلن ساخته می‌شوند‌. این محصولات از تبخیر آب، رشد علف‌های هرز  جلوگیری می‌کنند. هر چه ضخامت مالچ نایلونی بیشتر باشد، طول عمر آن نیز بیشترخواهد بود. با استفاده از این پوشش کشاورزان مصرف متیل بروماید را کاهش می‌دهند. مزایای استفاده از انواع مالچ در کشاورزی عبارتند از: افزایش بازدهی اقتصادی محصولات، نگهداری رطوبت خاک، جلوگیری از رشد علف‌های هرز، کاهش خروج مواد مغذی کود از کنار ریشه گیاهان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، جلوگیری از فشردگی خاک، کاهش صدمه به ریشه گیاهان، صرفه جویی در مصرف آب.

تاریخچه نایلون مالچ

فردی به نام دکتر امری ام امرت اولین کسی بود که در دهه 1950 میلادی از نایلون مالچ برای تولید و پرورش سبزیجات استفاده کرد. این نوع نایلون به عنوان یکی از ابزارهای کشاورزی برای ایجاد شرایطی ایده‌آل، از بین بردن علف‌های هرز و آفات، افزایش دادن دمای خاک، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و کمک به کوتاه شدن زمان برداشت مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. نایلون‌مالچ، آب اطراف ریشه گیاهان را حفظ کرده و از هدر رفتن آب به میزان زیادی جلوگیری می‌کند.

 

تاریخچه نایلون مالچ

 

آشنایی با انواع نایلون مالچ درجه یک

نایلون مالچ انواع متفاوتی دارد و هر یک دارای خواص مختلفی هستند. رایج‌ترین نوع این محصول شامل موارد زیر است:

  • نایلون مالچ شفاف

این نوع نایلون مالچ این قابلیت انتقال اشعه خورشید به خاک را دارد و اجازه نمی‌دهد که گرمای تشعشعات خورشید به سرعت از خاک خارج شود. دمای خاک با استفاده از این نوع نایلون حدود  8 الی 14 درجه افزایش می‌یابد.

  • نایلون مالچ سفید

این محصول باعث می‌شود که نور خورشید پس از برخورد با آن منعکس شود. خاکی که در زیر نایلون مالچ سفید قرار دارد، معمولا خنک است. استفاده از این نایلون بیشتر برای کشت محصولات تابستانی کاربرد دارد.

  • نایلون مالچ نقره ای

این نوع نایلون‌مالچ با جذب طول موج های اشعه مادون قرمز یا فرو سرخ باعث انتقال گرما به خاک می‌شود و درست مانند نایلون مالچ شفاف باعث گرم شدن دمای خاک می‌شود و باعث کاهش رشد علف‌های هرز می‌شود.

  • نایلون مالچ سیاه

این نوع نایلون مالچ با استفاده از مواد اولیه پلی اتیلنی به صورت ساده و برجسته تولید و به بازار عرضه می‌شوند. ضخامت این نایلون‌ها بین 0.8 الی 1.25 میلی‌متر است و عرض آن‌ها حدود چهار فوت می‌باشد. استفاده از مالچ سیاه در کشاورزی باعث می‌شود که دمای خاک سه تا پنج درجه افزایش پیدا کند‌ و علف‌های هرز دیگر قادر به رشد نباشند.

 

نایلون مالچ کشاورزی

 

نحوه استفاده از نایلون مالچ در کشاورزی

برای استفاده از نایلون مالچ در باغبانی، زراعت و کشاورزی ابتدا باید بستر خاک به خوبی آماده‌شود و بقایای مواد‌آلی و کلوخه‌های موجود در زمین جمع‌آوری شود. سپس نوبت به مرحله پاشیدن‌ مالچ در سطح‌زمین می‌رسد. سپس با استفاده از ماشین شکل‌دهنده بستر نایلون‌مالچ روی سطح‌زمین کشیده می‌شود به صورتی که بستر کشت به خوبی پوشانده‌شود. بستر خاک هم به صورت مسطح و هم به صورت برجسته قابلیت استفاده از نایلون‌مالچ را دارد. برای مراقبت و جلوگیری از فساد میوه‌ها و محصولات کشاورزی حتما باید از نایلون‌مالچ درجه یک استفاده شود. نایلون‌مالچ در آبیاری قطره‌ای نیز مزایای بسیار زیادی برای کشاورزان دارد. با استفاده از نایلون‌مالچ درجه یک می توان دمای خاک را تغییر داد، انواع شفاف و تیره این محصول با افزایش یا کاهش جذب نور خورشید در افزایش یا کاهش رشد محصولات کشاورزی تاثیرگذار هستند، آبی که بر اثر تبخیر کاهش پیدا می‌کند با وجود این نایلون صرفه جویی می‌شود‌ و هزینه‌های آبیاری به میزان زیادی کاهش می‌یابد. توزیع یکنواخت رطوبت در خاک، ایجاد فاصله بین میوه‌ها و خاک، جلوگیری از فساد میوه‌ها و جلوگیری از رشد علف‌های هرز از دیگر مزایای استفاده از نایلون‌مالچ به شمار می‌رود.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *