۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

تفاوت نایلون درجه یک و دو

تفاوت نایلون درجه یک و دست دوم و تشخیص کیفیت آن‌ها

فهرست مطالب

نایلون به عنوان یکی از الیاف های مصنوعی اولیه ساخته شده توسط انسان، از گذشته تا به امروز کاربرد گسترده ای دارد و به عنوان یک محصول پرکاربرد به یکی از اعضای جدایی ناپذیر در زندگی انسان ها تبدیل شده است. امروزه انواع مختلف نایلون با کیفیت های متفاوت توسط کارخانه ها تولید و روانه بازار می شود. جالب است بدانید که نایلون ها همواره بر اساس میزان کیفیت در بخش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. به بیانی ساده تر با توجه به میزان کیفیت هر نوع نایلون می توان کاربرد آن را مشخص کرد. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که نایلون درجه یک و دست دوم از نظر کیفیت چه تفاوتی با هم دارند؟ در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت های موجود در نایلون درجه یک و نایلون دست دوم صحبت کنیم.

نحوه تولید نایلون درجه یک و نایلون درجه دو چه تفاوتی باهم دارند؟

یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده در کیفیت انواع نایلون نوع مواد اولیه ای است که در هنگام تولید این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. هر نوع نایلون با توجه به نوع مواد اولیه و میزان کیفیت برای مصارف مختلفی کاربرد دارد. یکی از مواد اولیه پرکاربرد در تولید نایلون گرانول است. گرانول با استفاده از مواد پتروشیمی ساخته می شود. مواد گرانولی که به صورت مستقیم با استفاده از مواد پتروشیمی تولید شده اند، به مواد اولیه دسته اول یا نو معروف هستند. اگر چنانچه برای تولید گرانول از مواد پلاستیکی بازیافتی استفاده شود، در اصطلاح به آن نوع گرانول مواد اولیه ضایعاتی می گویند. لازم است بدانید که میزان کیفیت مواد اولیه گرانولی تاثیر مستقیمی در افزایش میزان کیفیت نایلون ها دارد. برای تولید محصولات نایلونی مانند نایلکس زباله بیشتر از مواد اولیه ضایعاتی استفاده می شود‌. در نتیجه می توان گفت که نوع مواد اولیه به کار رفته در تولید نایلون درجه یک و نایلون درجه دو نشان دهنده میزان کیفیت هر یک از این محصولات است.

نحوه تشخیص تفاوت و کیفیت نایلون درجه یک و درجه دو به چه صورت است؟

همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم، تفاوت کیفیت مواد اولیه تعیین کننده کیفیت نایلون ها می باشد. به عنوان مثال مواد اولیه درجه یک خاصیت آنتی اکسیدانی دارند اما با هر بار بازیافت این خاصیت در مواد اولیه درجه کاهش می یابد. به همین دلیل محصولات بازیافتی تولید شده با مواد اولیه درجه دو کدر و بی کیفیت تر هستند. کارخانه ها برای تولید محصولات تبلیغاتی خود هرگز نباید از مواد اولیه درجه دو که فاقد خاصیت آنتی اکسیدان هستند، استفاده شود‌.

 

نحوه تولید نایلون درجه یک و دسته دوم

 

فاکتورهای تشخیص میزان کیفیت نایلون

این نکته را به خاطر بسپارید که یکی از مهمترین فاکتورهای پی بردن به میزان کیفیت نایلون توجه به رنگ این محصول است. نایلون هایی که رنگ شفافی دارند با مواد اولیه درجه یک و نایلون هایی که رنگ کدری دارند با مواد اولیه درجه دو ساخته شده اند. روش دیگری که به تشخیص نایلون درجه یک و درجه دو کمک می کند‌، بوی نامطبوعی است که از نایلون های درجه دو به مشام می رسد. نایلون های درجه یک به هیچ وجه رایحه بدبو از خود منتشر نمی کنند. سومین روش تشخیص تفاوت در نایلون های درجه یک و درجه دو توجه به میزان مقاومت و همچنین میزان کشسانی نایلون می‌باشد. نایلون های درجه دو به راحتی در اثر کوچکترین فشاری پاره می شوند اما نایلون های درجه یک از مقاومت و کشسانی بالاتری برخوردارند و به راحتی در اثر ضربه یا فشار پاره نمی شوند‌. با گرفتن نایلون در مقابل نور خورشید هم می توان به کیفیت آن پی برد. نایلون های درجه دو در مقابل نور خورشید دارای ذرات ریز و ناخالصی هستند اما در نایلون درجه یک هیچ ذره ناخالصی مشاهده نمی شود‌.

مواد اولیه درجه یک و دو در چه نایلون هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در بخش های قبلی اشاره کردیم که برای تولید محصولاتی مانند کیسه زباله از مواد اولیه درجه دو استفاده می کنند. زیرا نیازی نیست که برای کیسه زباله از مواد اولیه درجه یک استفاده شود. استفاده از مواد اولیه درجه دو به سلامت محیط زیست کمک بیشتری می کند و هزینه های تولیدی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. برای تولید محصولاتی که از نظر بهداشتی دارای اهمیت هستند، حتما باید از مواد اولیه درجه یک استفاده شود‌. به عنوان مثال برای قرار دادن مواد غذایی در داخل فریزر نایلون های درجه یک نیاز است‌. زیرا مواد اولیه درجه دو خطر زیادی برای سلامتی افراد دارد و ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. اگر نایلون های مورد نیاز در صنف کاری شما با سلامتی افراد سر و کار ندارد، برای صرفه جویی و کاهش هزینه ها بهتر است از مواد اولیه دست دوم استفاده کنید. به عنوان مثال در مکان هایی مانند رستوران ها، داروخانه ها، لباس فروشی ها‌ حتما به نایلون های درجه یک نیاز است اما یک مکانیک به نایلون های درجه یک نیازی ندارد. به طور کلی در پاسخ به این سوال که نایلون درجه یک استفاده کنیم یا نایلون درجه دو؟ باید بگوییم که این مسئله به کاربرد و هزینه ها بستگی دارد. برای افرادی که کیفیت نایلون برایشان مهم نیست، استفاده از نایلون های درجه دو مقرون به صرفه تر است.

 

مواد اولیه نایلون درجه یک و دست دوم

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم همه نکات مربوط به تفاوت های بین نایلون درجه یک و نایلون درجه دو را ذکر کنیم. با خواندن این مقاله متوجه شدید که هر یک از این نایلون ها در جایگاه خود کاربردهای متفاوتی دارند و کیفیت نایلون های درجه یک به مراتب بیشتر از نایلون های درجه دو است‌. امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *