۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

متالایز چیست؟

متالایز چیست ؟ | متالایز لمینت با سلفون | پاکت | لیبل | کاغذ و مقوا | چاپ فیلم متالایز

فهرست مطالب

یکی از از انواع مواد اولیه که در صنایع چاپ و بسته بندی کاربردهای بسیار زیادی دارد، متالایز می باشد. این محصول با ضخامت بالا و به صورت خام و یا به شکل لمینتی بر روی ورقه های دیگر مثل مقوا، کاغذ، کارتن، سلفون و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در شرکت های تولید کننده انواع متالایز، متالایز لمینت با سلفون و غیره به صورت فیلم های بسته بندی، لفاف های بالشتی یا پاکتی تولید و به بازار عرضه می شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره ویژگی ها‌، انواع و کاربردهای متالایز در اختیار شما قرار دهیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

متالایز چیست؟‌

متالایز محصولی است که با استفاده از آلومینیوم با ضخامت بین هفت تا 12 میکرون ساخته شده است. این ورق نازک با لمینت شدن روی ورقه های دیگر دارای ویژگی ها و مزایایی مختلفی می شود. به عنوان مثال در بسته بندی مواد غذایی برای افزایش کیفیت بسته بندی متالایز را بر روی سلفون لمینت می کنند. بسته بندی مواد غذایی با استفاده از سلفون لمینت شده با متالایز باعث جلوگیری از فساد و نگهداری از مواد غذایی می شود. براقیت بسیار بالا و بازتاب نور خورشید به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین ویژگی های متالایز به شمار می رود. از ویژگی های دیگر ورقه های متالایز می توان به مواردی مانند ظاهر زیبا و منحصر به فرد و بالا بودن قابلیت چاپ پذیری اشاره کرد. زیبایی بسته بندی با استفاده از متالایز باعث افزایش فروش و جذب بیشتر مشتری خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از صنایع مانند صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع داروسازی و بسته بندی های مقوایی، کاغذی و پلاستیکی از متالایز استفاده می شود.

متالایز و فویل آلومینیوم چه تفاوتی با هم دارند؟

متالایز و فویل آلومینیوم در واقع جنس یکسانی دارند اما از نظر ضخامت با هم متفاوت هستند. ضخامت فویل آلومینیوم از متالایز بیشتر است و حتی می توان از آن به صورت یک لایه هم استفاده کرد. از کاربردهای بسیار مهم فویل آلومینیوم می توان تولید پاکت های بسته بندی را نام برد. استفاده از این نوع فویل در پاکت های بسته بندی مقاومت و کیفیت پاکت را به میزان بسیار زیادی افزایش می دهد. بسته بندی تنباکو و توتون از کاربردهای دیگر فویل آلومینیوم است.

 

کاربرد های لمینت متالایز

 

متالایز چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله هم اشاره کردیم با لمینت کردن متالایز بر روی متریال های دیگری مانند سلفون می توان کیفیت و مقاومت کلی آن را افزایش داد. متالایز کاربردهای زیادی دارد که بعضی از این کاربردها شامل موارد زیر است:

  • لمینت متالایز روی انواع مختلف کاغذ

به عنوان از متالایز برای لمنیت روی بسته بندی کاغذ کره یا کارت های کاغذی بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود.

  • لمینت متالایز روی انواع مقوا

بر روق جعبه های مقوایی بسته بندی، جعبه هاردباکس و غیره متالایز را سلفون می کنند تا مقاومت مقوا در برابر عواملی مانند رطوبت افزایش یابد.

  • لمینت متالایز روی سلفون

یکی از کاربردهای بسیار مهم متالایز این است که آن را روی سلفون لمینت می کنند و سلفون را در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می دهند. یکی از مثال های بارز برای بسته بندی مواد غذایی با سلفون لمینت شده با متالایز بسته بندی چیپس و پفک است. اگر به داخل بسته بندی چیپس و پفک دقت کرده باشید از سمت داخل به رنگ نقره ای هستند.

  • پاکت های بسته بندی متالایز

این پاکت ها نیز با استفاده از سلفون لمینت شده با متالایز تولید می شوند.

لیبل متالایز چیست و انواع آن کدام است؟

یکی از کاربردهای مهم متالایز این است که به صورت لب چسبدار و پشت چسبدار برای بسته بندی انواع نوشیدنی، داروها، لوازم بهداشتی و ارایشی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. انواع لیبل متالایز عبارتند از: لیبل متالایز لب چسب دار و لیبل متالایز پشت چسب دار. به عنوان یکی از مثال های مهم برای لیبل های لب چسب دار می توان به بطری های نوشیدنی اشاره کرد. لیبل های روی بسته های دارویی و بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز نمونه مثال لیبل متالایز پشت چسب دار است. لیبل های متالایز نسبت به لیبل های کاغذی مقاومت بیشتر و ظاهر جذاب و زیباتری دارند. این لیبل ها به صورت یک لایه و لمینت شده روی سلفون نمونه اختصاصی در قالب تولید است.

متالایز لمینت روی کاغذ و سلفون به چه صورت است؟

یکی از محصولاتی که کاربرد بسیار زیادی در زندگی انسان دارد و روزانه به طور مستقیم یا غیر مستقیم با انواع مختلف آن سر و کار داریم متالایز لمینت روی کاغذ کرافت، گلاسه و غیره است. برخی از این نمونه ها عبارتند از: بسته بندی های کره صبحانه که از قسمت بیرون متالایز و از سمت داخل کاغذی هستند. غلاف داخلی پاکت سیگار و کاغذ کادو . یکی دیگر از پرمصرف ترین انواع متالایز که روزانه بارها با آن ها سر و کار داریم  و در انواع دو یا چند لایه تولید با ضخامت های گوناگون تولید می شود، لمینت روی سلفون است. از این محصول برای بسته بندی مواد غذایی مانند چیپس و پفک استفاده می شود. یکی از انواع متالایز لمینت روی سلفون که از قیمت و ضخامت پایینی برخوردار است و برای بسته بندی انواع ساندویچ مورد استفاده قرار می گیرد‌، متالایز ساندویچ نام دارد.

 

انواع متالایز لمینت

 

نحوه تحویل متالایز به صورت ابعاد شده و رولی به مشتریان

مشتریان برای سفارش و تحویل گرفتن متالایز از شرکت های تولید کننده می توانند از دو روش مختلف استفاده کنند. فیلم متالایز به صورت رولی به مشتری تحویل داده می شود‌. در صنایع تولید مواد غذایی با دستگاه های مخصوص از این رول های متالایز برای پکینگ و بسته بندی مواد غذایی استفاده می کنند. متالایز ابعاد شده نیز از یک طرف دوخت خورده و از یک طرف باز است. از متالایز های ابعاد شده به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه کارگاهی یا خانگی استفاده می شود. بعد از قرار دادن محصولات در داخل متالایز ابعاد شده سمت دیگر آن نیز پلمپ می شود.

برای طراحی و چاپ روی متالایز از چه روش هایی استفاده می شود؟

متالایز در صنایع مختلف با استفاده از روش های متفاوتی طراحی و چاپ می شود‌. متداول ترین روش های چاپ بر روی متالایز شامل موارد زیر است:

  • چاپ هلیوگراور

با توجه به اینکه از چاپ هلیوگراور برای فیلم های پلی پروپیلن کاربرد دارند، از این نوع چاپ زمانی می توان روی سلفون متالایز استفاده کرد که روی یک لایه سلفون از جنس پلی پروپیلن لمینت شده باشد.

  • چاپ فلکسو

از روش چاپ فلکسو برای همه نوع مواد اولیه می توان استفاده کرد. البته این روش برای چاپ روی مواد پلیمری کاربرد بیشتری دارد. کیفیت بالا و طراحی متنوع و امکان چاپ تک رنگ از مهمترین ویژگی های چاپ فلکسو محسوب می شود‌.

طراحی متالایز به چه صورت است؟

شرکت های تولید کننده برای طراحی روی متالایز از بهترین و با تجربه ترین طراحان کمک می گیرند. بعد از ثبت سفارش مرحله ایده پردازی به عنوان اولین مرحله طراحی شروع می شود‌ و پس از آن نوبت به مرحله چاپ می رسد. هزینه طراحی متالایز بر عهده شرکت تولید کننده است‌.

قیمت چاپ روی متالایز به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت و هزینه چاپ روی متالایز به عوامل متعددی مانند طرح و تعداد رنگ های به کار رفته در چاپ بستگی دارد. برای آگاهی از قیمت چاپ مشتری می تواند طرح مورد نظر خود را از طریق شبکه های مجازی برای شرکت تولید کننده متالایز ارسال کند تا کارشناسان بعد از بررسی طرح قیمت چاپ و همچنین زمان تحویل سفارشات را برای او ارسال کنند.

آیا در ضخامت و ابعاد تولید متالایز محدودیتی وجود دارد؟

برای تولید متالایز رولی و ابعاد شده هیچ نوع محدودیتی از نظر ضخامت و ابعاد وجود ندارد. مشتریان می توانند بر اساس نیاز خود محصول مورد نظرشان را در ابعاد و ضخامت دلخواه سفارش دهند. در بیشتر مواقع ضخامت متالایز معمولا بین 7 الی 12 میکرون تولید می شود و با یک لایه متریال دیگر لمینت می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم درباره ویژگی های متالایز، تفاوت متالایز با فویل آلومینیوم، کاربردهای متالایز، لیبل متالایز، ویژگی های لمینت متالایز روی کاغذ و سلفون، نحوه تحویل متالایز به صورت ابعاد شده و رولی به مشتریان، طراحی و روش های چاپ روی متالایز، قیمت چاپ روی متالایز و تولید آن در ابعاد و ضخامت های متنوع توضیح دهیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب سطح آگاهی شما از متالایز افزایش یافته باشد.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *