۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

آشنایی با انواع شیرینگ بسته بندی

آشنایی با انواع و کاربرد شیرینگ بسته بندی

فهرست مطالب

به پوشش پلاستیکی شفافی که با قرار گرفتن در دستگاه مخصوصی به نام دستگاه شیرینگ پک و عبور از تونل حرارتی این دستگاه برای بسته بندی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، شیرینگ گفته می شود. دور محصولات که قرار است با این نوع نایلون بسته بندی شود، با برشی از ابعاد مورد نیاز شیرینگ‌ احاطه می شود و سپس حرارت موجود در تونل دستگاه شیرینگ پک باعث جمع شدن و انقباض این نایلون و چسبیدن آن به محصول مورد نظر می شود و در نهایت محصولات بسته بندی می شوند و پس از خنک شدن از انتهای دستگاه خارج می شوند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع شیرینگ بسته بندی و همچنین کاربردهای آن ها صحبت کنیم.‌ برای آشنایی بیشتر با این نوع نایلون بسته بندی و کاربرد های آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 آشنایی با انواع مختلف شیرینگ بسته بندی

در تولید شیرینگ بسته بندی هیچ گونه محدودیتی در ابعاد، اندازه و طول و عرض این محصول وجود ندارد. این محصول در اندازه‌ها و ابعاد متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود. البته امکان آماده سازی سفارش مد نظر مشتری در ابعاد دلخواه او نیز وجود دارد. زیرا برای بسته بندی برخی از وسایل اندازه های استاندارد موجود در بازار قابل استفاده نیستند و حتما باید به صورت سفارشی آماده شوند. انواع شیرینگ بسته بندی عبارتند از: نایلون شیرینگ بسته بندی با یک لایه و نایلون شیرینگ بسته بندی با چندین لایه. هر چه تعداد لایه های نایلون شیرینگ بیشتر باشد، به همان نسبت نیز مقاومت و میزان استحکام آن افزایش خواهد یافت. ضخامت شیرینگ های بسته بندی با توجه به تعداد لایه ها بین 30 الی 200 میکرون متغیر است. ضخامت شیرینگ های بسته بندی یک لایه بسیار کم است و در زمان استفاده از آن باید چندین بار آن را دور بسته بندی مورد نظر بپیچانید. شیرینگ های بسته بندی از نظر جنس مواد اولیه به سه گروه opp، پی وی سی pvc و pp تقسیم بندی می شوند. قبل از بسته بندی محصولات مختلف ابتدا باید مناسب ترین نایلون شیرینگ را برای محصولات مورد نظر خود انتخاب کنید. هر یک از محصولات و کالاها با توجه به نوع جنس و کاربردشان با نایلون های شیرینگ مختلفی بسته بندی می شوند‌. به عنوان مثال برای هر یک از مواد شیمیایی، مواد غذایی، محصولات دارویی، محصولات فله ای، بطری آب معدنی، دلستر و نوشابه، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، شکلات، شیرینی، بیسکوییت و غیره از شیرینگ های بسته بندی متفاوتی استفاده می‌شود.

تعداد لایه ها چه تاثیری در انواع شیرینگ بسته بندی دارد؟‌

بعضی از افراد گمان می کنند تعداد لایه های نایلون شیرینگ فقط بر افزایش ضخامت آن تاثیرگذار است. این طرز فکر اشتباه است‌. زیرا افزایش تعداد لایه های نایلون باعث افزایش مقاومت و استحکام آن خواهد شد. نایلون شیرینگ هایی که لایه های بیشتری دارند، در مقابل عواملی مانند سوراخ شدن و پاره شدن از مقاومت بالاتری برخودار می باشند. در حقیقت هر چه تعداد لایه های شیرینگ بسته بندی بیشتر باشد، میزان کیفیت و ضخامت آن نیز افزایش می یابد.

برای تولید شیرینگ بسته بندی از چه موادی استفاده می شود؟

مواد اولیه ای مانند LLDPE که برای تولید انواع شیرینگ بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد، از جنس مشتقات پلی اتیلن است. ضخامت این مواد 50 میکرون می باشد. مواد پلی اتیلنی استفاده در نایلون شیرینگ به افزایش دما حساس هستند و بلافاصله دچار قابلیت پوششی و جمع می شوند. انتقال حرارت به شیرینگ بسته بندی هم با عبور از داخل تونل حرارتی دستگاه شیرینگ پک امکان پذیر است و هم به صورت دستی با استفاده از تفنگ های حرارتی که شباهت زیادی به سشوار دارند، انجام می شود. یکی دیگر از مواد اولیه معروفی که برای تولید نایلون شیرینگ استفاده می شود، پلی الفین می باشد. میزان خاصیت جمع شوندگی، استحکام، مقاومت و شفافیت شیرینگ های تولید شده پلی الفین بسیار مناسب است. برای تولید رول های نایلون شیرینگ از مواد اولیه دیگری مانند پی وی سی، پلی اتیلن و پلی پروپیلن نیز استفاده می شود. بعضی از این مواد برای کاربرد در صنعت و برخی دیگر برای بسته بندی مواد دارویی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. رول های نایلون شیرینگ با توجه به نوع کاربردی که دارند، در لایه های مختلفی با درجه شفافیت متفاوتی تولید می شوند‌.

 

تولید نایلون شیرینگ بسته بندی

 

لیبل شیرینگ چیست؟

علاوه بر نایلون شیرینگ های شفافی که معرفی کردیم،‌ رول های شیرینگ دارای نماد و نوشته نیز تولید می شوند. این رول ها با استفاده از دستگاه شیرینگ پک روی کالاهای مختلفی چسبانده می شود. به نایلون شیرینگ های دارای نوشته و نماد لیبل شیرینگ اسلو می گویند. از این نوع شیرینگ به صورت گسترده و وسیع برای بسته بندی محصولاتی مانند بطری های پلاستیکی، جعبه ها و غیره استفاده می شود. برای چاپ روی لیبل شیرینگ اسلو از دستگاه چاپ فلکسو استفاده می شود. جنس لیبل شیرینگ اسلو از رزین K و همچنین ops و PETG است. رایج ترین جنسی که برای این نوع نایلون شیرینگ استفاده می شود، پلی وینیل کلراید می باشد و قیمت ارزان تری نسبت به جنس های دیگر دارد.

شیرینگ بسته بندی در چه مواردی کاربرد دارد؟

از  نایلون شیرینگ برای بسته بندی چند محصول مشابه در کنار یکدیگر که از لحاظ تعادل پایداری کافی ندارند، استفاده می شود.یکی از بارزترین مثال هایی که می توان برای بسته بندی این نایلون معرفی کرد، بسته بندی بطری های آب معدنی است که بارها در فروشگاه ها مشاهده کرده اید.با شیرینگ کردن محصولات مختلف از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل بسته بندی جلوگیری می شود. این نایلون ها بر خلاف مقوا و کارتن از شفافیت بالایی برخوردار هستند و به راحتی می توان محصولات داخل بسته را مشاهده کرد. این ویژگی باعث می شود که استفاده از شیرینگ های تک رنگ و چاپی به افزایش فروش محصولات کمک زیادی کند. در بسته بندی برخی از کالاها مشتری تمایل دارد که کالا را مشاهده کند و این امر فقط با استفاده از نایلون شیرینگ امکان پذیر خواهد بود.

مقایسه انواع شیرینگ بسته بندی

جنس انواع شیرینگ بسته بندی عبارتند از: پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و پلی الفین. هر یک از این مواد اولیه دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند و در تولید آن ها از افزودنی های مختلفی برای افزایش قابلیت ها، شکل ظاهری و افزایش طول عمر و ماندگاری استفاده می شود. این شیرینگ ها به دلیل استفاده آسان بسته بندی در زمان حمل و نقل از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و در فرم های تیوبی، استاک و کیسه ای تولید می شوند. در این بخش قصد داریم ویژگی های سه نوع نایلون شیرینگ بسته بندی و کاربردهای آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. پلی اتیلن به عنوان یک نوع پلی الفین در فرآیند پلیمریزاسیون و با اضافه کردن اتیلن تولید می شود. مواد اولیه پلی اتیلن برای تولید بسیاری از نایلون ها از جمله نایلون استرچ و نایلون شیرینگ مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین فرم های پلی اتیلن شامل LDPE یا پلی اتیلن با چگالی کم، LLDPE یا پلی اتیلن با چگالی پایین خطی و HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا می باشد.

کاربرد های نایلون شیرینگ

هر یک از این فرم های پلی اتیلن در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. برای تولید شیرینگ بسته بندی از فرم LDPE یا پلی اتیلن با چگالی کم استفاده می شود. این ماده در برابر رطوبت، ضربه و تماس با مواد شیمیایی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.‌ علاوه بر تهیه نایلون شیرینگ این ماده برای تولید روکش کابل و سرپوش ها نیز کاربرد دارد. بسته بندی وسایل سنگین با ابعاد بزرگ به دلیل مقاومت بسیار بالا با این نوع نایلون از مهمترین مزایای آن به شمار می رود. فرم LLDPE یا پلی اتیلن چگالی پایین خطی در مقایسه با فرم LDPE یا همان پلی اتیلن چگالی پایین ضخامت بیشتری دارد و به همان اندازه محکم و شفاف است. از این ماده برای تولید شیرینگ بسته بندی استفاده می شود. فرم HDPE یا پلی اتیلن چگالی بالا به عنوان یک نوع ترموپلاستیک با استفاده از نفت خام تولید می شود و وزن پایینی دارد. از این ماده بیشتر برای تولید لوله های مستحکم و بطری های پلاستیکی استفاده می کنند. پلی اتیلن چگالی بالا به عنوان یک ماده چندمنظوره کاربرد بسیار زیادی دارد و در بسته بندی های کششی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اتیلن pvc یا پلی وینیل کلراید در گذشته به عنوان پرکاربردترین نایلون شیرینگ های دنیا شناخته می شد، زیرا از وزن سبک و قیمت بسیار مناسبی برخوردار بود.‌ در اکثر پروژه های ساخت و ساز و همچنین تولید لوازم پلاستیکی آشپزخانه از شیرینگ های تولید شده با پلی اتیلن پی وی سی استفاده می شود.

آیا نایلون شیرینگ پی وی سی برای بسته بندی مناسب می باشد؟

پی وی سی با استفاده از سه ماده شامل کربن، کلر و هیدروژن ساخته می‌شود. با توجه به مضر و زننده بودن پی وی سی در زمان گرم شدن این ماده در مکان های بسته ای که تهویه ی مناسبی ندارند، استفاده نمی‌شود.رها شدن مواد مضر موجود در عنصرهای شیمیایی این ماده در زمان تجزیه و تحلیل باعث شده است که استفاده از این ماده در برخی از کشورهای جهان ممنوع اعلام شود. در بسیاری از شرکت‌ها میزان استفاده از این ماده به شدت کاهش یافته است. استفاده از پی وی سی در صنعت بسته‌بندی با استانداردهای جهانی تطابق ندارد و بهتر است که از آن استفاده نشود. حساس بودن پی وی سی به درجه حرارت بالا و پایین یکی دیگر از جنبه های منفی این ماده به شمار می‌رود. فیلم پی وی سی در دمای پایین  به شدت شکننده و ترد می‌شود و در درجه حرارت بالا به سرعت دچار چین و چروک خواهد شد.با توجه به این ویژگی منفی استفاده از این نوع نایلون برای بسته بندی توصیه نمی‌شود.‌ این نایلون در هنگام قرار گرفتن در دستگاه پرس پلاستیک باعث ایجاد رسوبات کربنی می شود و از یک سمت دچار جمع شدگی خواهد شد.

آشنایی با مزایا و معایب شیرینگ پی وی سی

از مهمترین مزایای شیرینگ پی وی سی می توان به مواردی مانند سبکی، پایداری، نازک بودن، ظاهر زیبا، براقیت، کریستالی بودن و مقاومت در برابر پاره شدن و سوراخ شدن اشاره کرد.معایب فیلم های شیرینگ پی وی سی نیز عبارتند از: نرم شدن و چین و چروک شدن در درجه حرارت های بالا، شکنندگی و سختی در درجه حرارت پایین، مناسب نبودن برای بسته بندی مواد غذایی به دلیل وجود کلراید درمواد اولیه pvc، مناسب نبودن برای بسته بندی چند محصول، انتشار بوی نامطبوع در هنگام آب بندی و گرم کردن، به خطر افتادن سلامتی، مناسب نبودن در مکان هایی با تهویه ناکافی، نیازمند به استانداردهای دقیق برای بازیافت یا دفع.

نایلون شیرینگ پلی الفین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نایلون شیرینگ پلی الفین از دوام و کیفیت بسیار زیادی برخوردار است و کاربرد چند منظوره دارد. این نوع نایلون در بسیاری از مواقع به عنوان جایگزین نایلون پی وی سی استفاده می‌شود. قدرت کشش بسیار بالا، شفافیت بالا و صافی از مهمترین ویژگی‌های شیرینگ بسته بندی پلی الفین محسوب می‌شود. با توجه به قدرت کششی بالا این نایلون همواره در ضخامت های پایین تولید می‌شود‌. برای تولید pof از مواد اولیه بازیافتی استفاده می شود. شفافیت و صافی این نوع شیرینگ برای بسته بندی محصولات گزینه بسیار مناسبی است. عدم تغییر حالت در درجه حرارت‌های مختلف، دوام بالا، مقاومت در برابر پارگی، قدرت کششی زیاد، توانایی انقباض بلافاصله بعد از خروج از تونل گرمایی دستگاه شیرینگ پک از ویژگی های دیگر pof به شمار می رود. از مهمترین مزایای این نایلون می‌توان به براقیت، شفافیت، داشتن قابلیت بازیافت،‌ عدم ایجاد بوی نامطبوع در زمان گرم شدن برای آب‌بندی اشاره کرد. مواردی مانند قیمت بسیار بالا نیز به عنوان مهمترین معایب نایلون pof محسوب می‌شوند.

 

نایلون شیرینگ پلی الفین

 

آشنایی با نکات مهم درباره شیرینگ بسته بندی

یکی از نکاتی که درباره نحوه نگهداری از رول شیرینگ بسته بندی حتما باید به آن توجه کنید این است که هرگز آن ها را بر روی یکدیگر تلمبار نکنید. زیرا این کار باعث می شود که لوله مقوایی داخل رول تغییر شکل بدهد و خم شود. تغییر شکل یافتن لوله مقوایی داخل رول شیرینگ باعث می شود که هنگام قرار دادن رول در داخل دستگاه شیرینگ پک با مشکل مواجه شوید. نکته دیگری که برای جلوگیری از تغییر شکل لوله مقوایی رول های شیرینگ بسته بندی باید به آن توجه کنید این است که از قرار دادن رول ها در مکان های مرطوب خودداری نمایید. هر گونه رطوبتی به لوله مقوایی برسد، باعث تغییر شکل آن می شود. رول ها باید به صورت افقی قرار داده شوند.هرگز رول ها را به شکل عمودی در کنار هم قرار ندهید. ممکن است به مرور زمان روی یکدیگر سر بخورند و بر روی هم تلمبار شوند.‌ استفاده از رول های مخروطی در دستگاه شیرینگ پک باعث ناقص شدن ظاهر بسته بندی محصولات خواهد شد. از قرار دادن رول ها در معرض نور آفتاب بپرهیزید زیرا حرارت آفتاب باعث از بین رفتن کیفیت نایلون شیرینگ و سلفون شیرینگ می شود و طول عمر آن را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم درباره آشنایی با انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد های آن را به طور کامل و جامع توضیح دهیم. برای خرید شیرینگ بسته بندی با کیفیت همواره به سایت شرکت های معتبر مراجعه کنید. قبل از خرید می توانید با کارشناسان فروش رول پلیمر شرکت تماس بگیرید و سوال های خود را درباره نحوه خرید، قیمت نایلون ها و غیره با مشاوران در میان بگذارید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *