۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

سلفون در اندازه های مختلف

سلفون چیست ! انواع سلفون

فهرست مطالب

بسته بندی محصولات غذایی و کالاهای مختلفی که مردم از فروشگاه ها خریداری می کنند، رابطه مستقیمی با سلامت و کیفیت آن ها دارد. بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات اجازه نمی دهد که آلودگی ها، رطوبت و گرد و غبار روی آن ها تجمع پیدا کند. یکی از انواع پرکاربرد پلاستیک که در صنایع بسته بندی کاربرد بسیار زیادی دارد، سلفون است. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی ها، انواع، کاربردها و مزایای فیلم سلفون صحبت کنیم.

سلفون چیست؟

سلفون یک نوع فیلم بسیار شفاف است که با استفاده از سلولز ساخته می شود. مواد اولیه این محصول سلولزی به عنوان یک پلیمر طبیعی شامل خمیر کاغذ و خرده پنبه است. از ماده سلولز علاوه بر تولید سلفون برای تولید محصولات دیگری مانند پارچه، رنگ، نخ، پلاستیک و غیره نیز استفاده می کنند. علاوه بر سلولز ترکیباتی مانند پلی وینیلیدین کلراید، پلیمر پلی اتیلن نیز برای تولید فیلم‌ های پلاستیکی کاربرد دارند. ماده دیگری به نام ویسکوز که از مواد اولیه ای حاوی سلولز، سودای تند و کربن دی سولفید تشکیل شده است، برای تولید پلاستیک سلفون مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار از سلفون برای بسته بندی و نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. ویژگی جالب دیگری که برای سلفون می توان عنوان کرد، سازگاری با محیط زیست و تجزیه پس از رها شدن در طبیعت است. این محصول هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. این در حالیست که پلیمرهای مصنوعی سال ها در طبیعت باقی می مانند بدون این که تجزیه شوند.

معرفی انواع سلفون بسته بندی

سلفون به عنوان یک فیلم پلاستیکی پر کاربرد در صنایع بسته بندی انواع مختلفی دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع سلفون شامل سلفون های شیرینگ، استرچ و وکیوم بپزدازیم.

سلفون در اندازه های مختلف

سلفون شیرینگ

یکی از پرکاربردترین انواع سلفون، سلفون شیرینگ نام دارد. این محصول نازک از شفافیت بالایی برخوردار است و با قرار گرفتن در معرض حرارت و دمای بالا منقبض می شود و به دور تا دور محصول می چسیبد. برای بسته بندی با این نوع سلفون از دستگاهی به نام شیرینگ پک استفاده می شود. محصولات مورد نظر در داخل دستگاه قرار می گیرند و بعد از پوشانده شدن با سلفون شیرینگ از داخل تونل حرارتی دستگاه عبور داده می شود. پس از انقباض و چسبیدن شیرینگ به سطح محصول خنک کننده انتهای دستگاه آن را خنک کرده و از دستگاه خارج می شود. این نوع بسته بندی برای قرار گرفتن چند نوع محصول کنار هم کاربرد دارد. بسته های آب معدنی، نوشابه، سس و غیره نمونه های این نوع بسته بندی هستند. برای مناطقی که آب و هوای بسیار مرطوبی دارند از شیرینگ های ضخیم تر استفاده می شود تا مقاومت آن ها در برابر رطوبت افزایش پیدا کند‌ انواع مختلف شیرینگ عبارتند از: پلی الفین و پی وی سی. از شیرینگ پی وی سی به دلیل استحکام بالا برای بسته بندی ظروف استفاده می شود‌. جنس شیرینگ پلی الفین از شیرینگ پی وی سی نرم تر و انعطاف پذیرتر است و برای بسته بندی آب معدنی و نوشابه کاربرد دارد. شرکت های تولید کننده می توانند برند خود را روی سلفون شیرینگ چاپ کنند و به نوعی تبلیغات و برندسازی محصولات خود را به صورت رایگان از طریق چاپ روی سلفون انجام دهند‌.

سلفون استرچ غذایی

سلفون استرچ غذایی به عنوان یکی دیگر از انواع سلفون کاربرد بسیار زیادی در صنایع بسته بندی مواد غذایی دارد. این سلفون از چسبندگی و کشش بالایی برخوردار است و به دلیل مناسب بودن قیمتش کاربرد فراوانی دارد. ضخامت سلفون استرچ از سلفون شیرینگ خیلی کمتر است. البته ضخامت کم این محصول به دلیل خاصیت چسبندگی و کشسانی آن است و تاثیری در کاهش مقاومت آن در برابر گرد و غبار، آلودگی ها و رطوبت ندارد. این محصول با پیچیده شدن دور محصولات غذایی از کپک زدن و فاسد شدن مواد غذایی به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا و آلودگی ها جلوگیری می کند. برای کشیدن سلفون روی بسته بندی مواد غذایی از دستگاهی به نام سلفون کش یا استرچ پالت بند استفاده می شود‌. بسته بندی با سلفون استرچ در افزایش جذابیت مواد غذایی و ترغیب شدن مشتریان به خرید تاثیر بسزایی دارد. سلفون استرچ به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی با سالم بودن آن ها در ارتباط است. ضخامت این نوع سلفون معمولا یین 7الی 38 میکرون است و در عرض های ده، بیست و پنجاه سانتی متری تولید می شود. پر مصرف ترین نوع فیلم استرچ دارای پنجاه سانتی متر عرض و ده میکرون ضخامت است‌.

سلفون بسته بندی

سلفون وکیوم

زمانی که هوای داخل یک کالا هنگام بسته بندی به طور کامل تخلیه می شود در اصطلاح به این نوع بسته بندی وکیوم کالا گفته می شود. یکی از انواع سلفون که برای وکیوم کردن کالاهای مختلف استفاده می شود، سلفون وکیوم نام دارد. این محصول با چسبیدن به سطح کالا ورود هر گونه رطوبت و گرد و غبار را به داخل آن غیر ممکن می کند. وکیوم سبب می شود که با عدم وجود هوا داخل بسته بندی، محصول بسته بندی شده تا مدت ها ماندگاری داشته باشد و هیچ نوع تغییری در رنگ و خاصیت آن به وجود نیاید. ضخامت سلفون های وکیوم معمولا بین 90 الی 130 میکرون می باشد. امکان چاپ برند تولید کننده و همچنین زدن برچسب روی سلفون های وکیوم وجود دارد. برای وکیوم محصولات مختلف از دستگاه وکیوم استفاده می شود. برخی از افراد برای استفاده سلفون وکیوم در خانه از جارو برقی استفاده کرده و هوای داخل آن با این وسیله مکش می شود. این نوع سلفون با مواد اولیه پلی امید در سه لایه ساخته شده است و در انواع متالایز، شفاف، یک رو متالایز و یک رو شفاف تولید و به بازار عرضه شده است. برای بسته بندی ادویه ها، تنقلات و خشکبار سلفون وکیوم متالایز کاربرد دارد. با قرار گرفتن این نوع سلفون در معرض نور خورشید نیز آسیبی به مواد غذایی موجود در بسته بندی نمی رسد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع سلفون و کاربزدهای آن بپردازیم. برای بسته بندی مواد غذایی معمولا از سلفون هایی استفاده می شود که دارای مواد اولیه بهداشتی و استاندارد باشند، زیرا این نوع پلاستیک به طور مستقیم با مواد غذایی در تماس است و کیفیت مواد اولیه به کال رفته در آن تاثیر مستقیمی در کیفیت نهایی این محصول دارد. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله کمال استفاده را برده باشید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *