۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

تفاوت پلاستیک و نایلون و پلی استر

پلی استر چیست ؟ | تفاوت پلاستیک و نایلون و پلی استر | تولید پلی استر

فهرست مطالب

یکی از پارچه های پرمصرف و محبوب که در صنعت طراحی و مد و همچنین دکوراسیون داخلی کاربرد بسیار زیادی دارد، پلی استر است. پلی استر نوعی پلیمر است علاوه بر تولید پارچه در بسته بندی مواد غذایی، ظروف، کالاها،  دکوراسیون و غیره نیز کاربرد دارد. پلی استر به عنوان یک نوع الیاف مصنوعی و غیر طبیعی با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد در صنعت تولید پارچه و فیلم بسته بندی یک انتخاب عالی به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی ها و کاربردهای فیلم پلی استر و تفاوت پلاستیک و نایلون و پلی استر توضیح دهیم. امیدوارم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فیلم پلی استر چیست؟

فیلم پلی استر نوعی فیلم تک لایه لمینتی است که برای بسته بندی محصولات مختلف کاربرد دارد. این نوع فیلم دارای ویژگی های منحصر به فردی است. در گذشته از الیاف پلی استر بیشتر برای تولید پارچه استفاده می شد اما امروزه لایه های نازک و تک لایه پلی استر در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.کسانی که برای بسته بندی محصولات خود قصد دارند از فیلم پلی استر استفاده کنند، بهتر است تا انتهای این مطلب را با دقت بیشتری مطالعه کنند. فیلم پلی استر را با نام فیلم PET هم می شناسند. کلمه PET مخفف عبارت پلی اتیلن ترفتالات می باشد. PET یک نوع ترموپلاستیک است که در حرارت خاصی تشکیل می شود و امکان دستکاری کردن این ماده نیز وجود دارد.

 

فیلم پلی استر چیست

 

فیلم پلی استر چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع پلیمر دارای چندین شکل متنوع ساده و کریستالی است. حتی امکان تولید آن به شکل مخلوطی از شکل های ساده و کریستالی نیز وجود دارد. در بیشتر مواقع بر روی فیلم های پلی استر یک پوشش براق و شفاف نیز وجود دارد. این نوع فیلم به صورت مات و رنگبندی های متنوع تولید می شود. حتی سطح بافت پلی استر را نیز می توان به شکل های زبر، خشن یا صاف و صیقلی تغییر داد. فیلم پلی استر از لحاظ علمی دارای شفافیت نوری، پایداری شیمیایی و حرارتی، استحکام مکانیکی و فیزیکی بالایی است و امکان تولید آن به هر شکلی وجود دارد. پلی استر در دما و شرایط مختلف  و حتی با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تغییر شکل نمی‌ دهد. با توجه به بالا بودن قیمت فیلم پلی استر از قیمت فیلم های پی وی سی، PE، PP این نوع فیلم به عنوان یکی از فیلم های تخصصی شناخته می شود‌.

آشنایی با کاربردهای فیلم پلی استر

با توجه به تطبیق پذیری بالای بصری و منحصر به فرد بودن ویژگی های فیزیکی فیلم پلی استر این نوع فیلم برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف یک انتخاب بسیار مناسب و ایده آل است.به عنوان مثال برای بسته بندی کردن کارت شناسایی، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی کالاها و بسته بندی موارد چاپی از فیلم پلی استر به صورت تک لایه و لمینتی استفاده می شود.این فیلم از انعطاف پذیری و مقاومت فوق العاده زیادی برخوردار است و در بسته بندی نوشیدنی ها و مواد غذایی یک ماده کاملا ایمن محسوب می شود. مواد پلی استر مطابق با قوانین مخصوص صنعت غذا و نوشیدنی در گریدهای USDA، FDA، Canada AGو 3A- Dairy تولید می شود.

کیفیت چاپ در فیلم پلی استر به چه صورت است؟

ارائه وضوح نوری بسیار بالا توسط فیلم پلی استر به تصاویر، گرافیک و متنی که قرار است روی آن چاپ شود، باعث بالا رفتن کیفیت چاپ خواهد شد و حتی باعث در اختیار قرار گرفتن گزینه های تکمیلی بیشتری توسط مصرف کننده می شود. فیلم پلی استر در محیط های گوناگون از مقاومت بالایی برخوردار است. این نوع فیلم در تولید تجهیزات پزشکی، محافظ های صورت، فیلم موتور؛ برچسب ها، خازن ها، کابل ها، سیم ها، رسانه های تصویربرداری کاربرد دارد.

فیلم پلی استر چه مزایایی دارد؟

مزایای فیلم پلی استر شامل مزایای عملی و بصری می باشد. این مزایا باعث شده که این ماده برای استفاده در صنایع مختلف مناسب باشد. PET از نظر بصری دارای شفافیت نوری بسیار زیادی است. شفافیت نوری زیاد استفاده از آن را برای محصولات نمایشی و پوشش دادن کارهای چاپی به یک ماده مناسب تبدیل کرده است. با توجه به نیاز مصرف کنندگان مواد افزودنی مختلفی مانند افزودنی های ضد مه و ضد تابش اشعه ماورا بنفش به مواد اولیه فیلم پلی استر اضافه می شود.‌ فیلم پلی استر از نظر فیزیکی نیز ثبات بسیار زیادی دارد و در محیط های مختلف با قرار گرفتن در حرارت های مختلف ثبات زیادی دارد و تغییر نمی کند یا منقبض نمی شود. این ماده در مقابل مواد شیمیایی نیز از مقاومت بالایی برخوردار است و فرم خود را به خوبی حفظ می کند. مقاوم بودن PET در برابر مواد شیمیایی باعث شده است که از آن برای مصارف خاصی استفاده شود. مزایای منحصر به فرد بودن فیلم پلی استر میزان چسبندگی به جوهرها، پوشش ها و چسب ها را بهبود می بخشد. با توجه به محبوبیت بالای فیلم پلی استر در صنایع بسته بندی ایمن بودن آن برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز به عنوان یک مزیت بسیار مهم به شمار می رود.هیچ نوع ضرری برای سلامتی انسان ندارد.یکی دیگر از مزایای بسیار مهمی که برای فیلم پلی استر می توان معرفی کرد، سازگاری بالای آن با محیط زیست است.‌ این فیلم ترموپلاستیک به راحتی قابل بازیافت است و دوباره می توان از آن استفاده کرد. بازیافت فیلم پلی استر باعث کاهش نیاز به مواد خام جدید و افزایش انرژی خروجی خواهد شد.

 

تولید فیلم پلی استر

 

نایلون و پلی استر چه تفاوتی با هم دارند؟‌

برای تولید نایلون از مواد اولیه LDPE یا پلی اتیلنی استفاده می شود ولی پلی استر را با استفاده از مواد اولیه PET یا پلی اتیلن ترفتالات تولید می کنند.پلی اتیلن ترفتالات به عنوان یک نوع ترموپلاستیک دارای شفافیت و کارایی بسیار بالایی است و از ترکیب اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات ساخته می شود. میزان استحکام کششی پلی استر نسبت به فیلم های پلاستیکی دیگر بیشتر است‌. میزان جذب رطوبت در این نوع فیلم بسیار کم است و  در محدوده دمایی مختلف خواص فیزیکی خود را به خوبی حفظ می کند. پایداری ابعادی بسیار خوب نیز یکی دیگر از مزایای پلی استر محسوب می شود.‌ به طور کلی تمام محصولات پلاستیکی را با نام پلیمر می شناسند. اما پلی استر یکی از مشتقات پلاستیک به شمار می رود. در واقع هیچ تفاوتی بین این دو محصول وجود ندارد و فقط پلی استر یکی از انواع مشتقات پلاستیکی است. PET و BOPET به عنوان معروف ترین فیلم های پلی استر در دمای بین منفی هفتاد الی مثبت صد درجه سانتی گراد خواص فیزیکی خود را از دست نمی دهند.‌ قیمت فیلم پلی استر Bopet گران تر است و کاربرد بیشتری دارد. شرکت های مختلفی در ایران مشغول تولید انواع مختلف فیلم های بسته بندی تولید شده با مواد اولیه پلی استر در ضخامت و ابعاد متنوع هستند. برای چاپ و تولید این فیلم ها از به روزترین تجهیزات استفاده می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره ویژگی ها، کاربردها، کیفیت چاپ روی فیلم پلی استر، مزایا و تفاوت نایلون و پلی استر در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله سطح آگاهی شما درباره فیلم پلی استر افزایش یافته باشد.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *