۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

دسته بندی محصولات

تماس با واحد فروش

سلفون استرچ بسته بندی

سلفون استرچ، مزایا و کاربرد آن در انواع بسته‌بندی

فهرست مطالب

یکی از پر مصرف ترین و باکیفیت ترین انواع پلاستیک در صنعت بسته بندی که دارای انعطاف پذیری توان کششی بسیار بالایی است و محصولاتی که با استفاده از آن بسته بندی می شوند در برابر تمام عوامل خارجی در امان هستند، سلفون استرچ (Cellophane stretch) نام دارد. سلفون استرچ هم در بسته بندی انواع کالا کاربرد گسترده ای دارد و هم برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم راجع به مواد اولیه به کار رفته در تولید سلفون استرچ و همچنین کاربردها، ویژگی ها و مزایای این نوع سلفون توضیح دهیم.

در تولید سلفون استرچ از چه مواد اولیه ای استفاده می شود؟

انواع مختلف سلفون استرچ که در بازار با نام های دیگری مانند سلفون بسته بندی، نایلون استرچ و سلفون اثاث کشی هم معروف هستند، کاربردهای گسترده ای دارند و از نظر ویژگی های کیفیتی و ضخامت و عرض دارای انواع متنوعی می باشند. دلیل اینکه هر یک از سلفون استرچ های موجود در بازار از کیفیت متفاوتی برخوردار هستند، تفاوت در مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن هاست‌. پلی اتیلن به عنوان رایج ترین ماده اولیه برای تولید نایلون استرچ شناخته می شود و چگالی پایینی دارد. به مواد اولیه پلی اتیلنی LLDPE نیز گفته می شود‌. برای تولید این نوع پلی اتیلن از ماده الفا الفین مانند اوکتن، بوتیلن، هگزن و ماده اتیلن استفاده می شود‌. این دو ماده در فرایند پلیمراسیون باعث تشکیل مواد اولیه نایلون استرچ می شود. وجود مواد الفا الفین در ترکیب مواد اولیه باعث افزایش توان کششی و انعطاف پذیری سلفون استرچ می شود. برای تولید سلفون استرچ علاوه بر مواد اولیه پلی اتیلنی از مواد اولیه PVC هم استفاده می شود. استفاده از مواد اولیه گوناگون سبب می شود که شاهد انواع مختلف سلفون استرچ با ویژگی های منحصر به فرد و متنوع در بازار باشیم. هر یک از این محصولات دارای ویژگی های و کاربردهای متفاوتی می باشند.

نایلون استرچ بسته بندی

مهمترین ویژگی سلفون استرچ چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی های سلفون استرچ مقاومت کششی بالای آن است. خاصیت کشسانی بالای این نوع سلفون باعث می شود که کاربرد زیادی در برای بسته بندی مواد غذایی و کالاهای مختلف داشته باشد. در اکثر کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی، تولیدی ها، کارخانه های تولید مواد غذایی، فروشگاه ها بسته بندی هایی که با سلفون استرچ انجام شده اند کاملا فیت و منعطف می باشند و سلفون به خوبی به سطح کالا یا مواد غذایی چسبیده است. نایلون استرچ به راحتی بدون ایجاد هیچ سوراخ یا منفذی می تواند به شکل های مختلف در بیاید. مقاومت کششی سلفون های استرچ موجود در بازار با توجه به نوع مواد اولیه ای که در تولید آن ها به کار رفته متفاوت است. هر چه کیفیت مواد اولیه بیشتر باشد، میزان مقاومت کششی سلفون نیز بیشتر خواهد بود. البته برای افزایش مقاومت کششی به مواد اولیه مواد الفا اولفینی مانند هگزن نیز اضافه می شود. در اکثر مواقع درصد قابلیت کششی نایلون استرچ ها حدود 500 درصد یا پنج برابر طول اولیه آن است. البته برای برخی از مواقع به سلفونی احتیاج است که درصد مقاومت کششی آن 100 الی 300 درصد باشد. این درصد از کشش برای بسته بندی محصولات مختلف مقدار مناسبی است و به استحکام بسته بندی کمک می کند. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در میزان مقاومت کششی سلفون های استرچ روش تولید این محصول است که در ادامه مقاله راجع به آن توضیح خواهیم داد.

بهترین سلفون استرچ بازار چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین سلفون استرچ بازار میزان چسبندگی بسیار بالایی دارد به طوری که بعد از این که روی محصولات کشیده می شود، رها نمی شود و با استحکام بالا به زیباتر شدن شکل ظاهری بسته بندی کمک زیادی می کند. ضخامت مناسب نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی های این نوع سلفون به شمار می رود. بهترین سلفون های استرچ به دلیل ضخامت مناسب در برابر هر گونه ضربه یا فشاری مقاوم هستند و قابلیت خود را به خوبی حفظ می کنند. مقاومت بالا در برابر اشعه های خورشید، جذب نکردن گرد و خاک، پیچش منظم رول، لایه بندی مناسب، کیفیت بالا، امکان تولید در رنگ های مات یا شفاف، از دست ندادن حالت در دمای بالا، مقاومت در برابر سوراخ و پاره شدن و داشتن قابلیت چاپ پذیری از مهمترین قابلیت های بهترین سلفون موجود در بازاز استرچ محسوب می شوند.

چه روش هایی برای تولید سلفون استرچ کاربرد دارد؟

برای تولید سلفون استرچ از دو روش متفاوت استفاده می شود. یکی از روش ها به این صورت است که ابتدا مواد اولیه مورد نیاز را ذوب می کنند و سپس طی فرآیندی به نام اکسترود مواد اولیه ذوب شده به یک لایه پوششی و نازک از جنس پلی اتیلن تبدیل می شود. بعد از مرحله اکسترود لایه نازک پلی اتیلنی ذوب شده با قرار گرفتن در مجاورت هوا سرد شده و به سلفون استرچ باکیفیت تبدیل می شود. قیمت سلفون استرچی که با این روش تولید و به بازار عرضه می شود نسبت به نوع بعدی بیشتر است زیرا فرایند تولید این محصول بسیار آهسته و زمان بر است. در روش دیگر تولید سلفون استرچ ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز ذوب شده و از یک شکاف بسیار باریک عبور داده شود و با پیچیده شدن در اطراف رول خنک کننده به سلفون استرچ تبدیل شود. در این روش فرآیند تولید با سرعت بالاتری انجام می شود و کیفیت سلفون استرچ تولید شده نسبت به کیفت سلفون استرچ حاصل از روش اول پایین نر است. به دلیل بی کیفیت بودن قیمت این نوع سلفون نیز نسبت به نوع قبلی ارزان‌تر است.

نایلون استرچ پالت پیچ

چرا در زمان خرید سلفون استرچ به ضخامت و عرض آن توجه می شود؟

در بخش های قبلی مقاله درباره مواد اولیه به کار رفته در تولید سلفون استرچ و روش های تولید این محصول توضیح دادیم. در این بخش درباره اهمیت توجه به ضخامت و عرض سلفون در زمان خرید صحبت خواهیم کرد. سلفون های استرچ موجود در بازار دارای ضخامت های بین 0.007 میلی متر الی 0.038 میلی متر هستند. در کشور ما و سایر کشورهای جهان برای بیان ضخامت سلفون استرچ از واحد میکرون استفاده می کنند. اگر بخواهیم ضخامت سلفون های موجود در بازار را بر حسب میکرون بیان کنیم چیزی در حدود 7 الی 38 میکرون است. پرفروش نوع نایلون استرچ از نظر ضخامت دارای ضخامت حدود 10 میکرون است. از سلفون های استرچ 10 میکرونی در صنایع محتلفی استفاده می شود. عرض رول سلفون استرچ نیز به طور استاندارد بین 5 سانتی متر الی 50 سانتی متر می باشد. پرفروش ترین سلفون های استرچ موجود در بازار دارای عرض های 10‌ سانتی متر، 20 سانتی متر و 50 سانتی متری هستند‌. این محصولات معمولا به شکل رولی در طول های مختلفی به فروش می رسند و با توجه به مشخصات کیفی و کمی در موارد مختلفی کاربرد دارند.‌

نتیجه گیری

در این مقاله راجع به مواد اولیه به کار رفته در تولید نایلون استرچ، مهمترین ویژگی این نوع سلفون، ویژگی‌های بهترین سلفون استرچ موجود در بازار،‌ روش های تولید و دلیل اهمیت توجه به میزان ضخامت و عرض این نوع سلفون توضیح دادیم. این نوع سلفون برای بسته بندی مواد غدایی، قطعات و مصالح ساختمانی، کالاهای خانگی و غیره کاربرد دارد. امیدواریم از مطالعه این مقاله اطلاعات کامل دریافت کرده باشید.

 

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید