۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

معایب بسته بندی پلاستیکی

مزایا و معایب بسته بندی و ظروف پلاستیکی

فهرست مطالب

چیزی که به عنوان باور عمومی مردم در نظر گرفته می‌ شود، این است که آن ها معتقدند بسته بندی پلاستیکی برای محیط زیست بسیار مضر است، اما در واقع همیشه هم اینطور نیست و بسته بندی پلاستیکی هم در کنار معایبش مزایایی هم دارد. پلاستیک نیز مانند شیشه با محیط زیست سازگاری ندارد و اگر در طبیعت رها شود، به چرخه طبیعی باز نمی گردد و سال های طولانی پوسیده نخواهد شد. اما هم پلاستیک و هم شیشه جزء مواد قابل بازیافت هستند. در این مطلب قصد داریم درباره مزایا و معایب بسته بندی و ظروف پلاستیکی صحبت کنیم.

بقایای پلاستیک تهدیدی خطرناک برای محیط زیست

درباره تاثیرات مخرب پلاستیک روی محیط زیست تحقیقات بسیار وسیع و گسترده ای صورت گرفته و رها شدن ضایعات بسته بندی پلاستیکی در طبیعت به یک معضل بزرگ تبدل شده است. ورود پلاستیک ها یه محیط زیست و  اقیانوس ها تاثیر بسیار زیادی در مسموم شدن حیات وحش دارد. با وجود تمام معایبی که برای بسته بندی و ظروف پلاستیکی اشاره کردیم، در اکثر مواقع تولید کنندگان استفاده از پلاستیک را به شیشه ترجیح می دهند. این حرکت فقط به دلیل صرفه جویی در هزینه ها نیست بلکه به دلیل مزایای پلاستیک نسبت به شیشه است که در ادامه به معرفی این مزایا خواهیم پرداخت‌‌‌‌.

بقایای مواد پلاستیکی

انعطاف پذیری بالای پلاستیک نسبت به شیشه

عواملی مانند وزن، شکل، هزینه و بازیافت پذیر بودن تاثیر زیادی در تصمیم گیری برای انتخاب یک متریال برای استفاده در بسته بندی محصولات نقش دارد. به عنوان مثال در صنایع غذایی از مواد پلاستیکی بزای بسته بندی استفاده می کنند‌. انعطاف پذیری را می توان به عنوان مهم ترین مزیت پلاستیک در نظر گرفت. در حالی که شیشه تا این حد انعطاف پذیر نیست. به طور کلی امکانات شیشه نسبت به پلاستیک کمتر است. پلاستیک به شکل بطری، قوطی، قالب، سینی و غیره در می‌آید.

بطری تجدید پذیر

آسان بودن مراحل حمل و نقل و نگهداری پلاستیک

بسته بندی های پلاستیکی همواره نسبت به بسته بندی های شیشه ای به فضای کمتری احتیاج دارند و در انباری ها این امکان را فراهم می کنند که بتوان تعداد زیادی محصولات بسته بندی شده پلاستیک را نگهداری کرد. وزن پلاستیک از شیشه سبک تر است و به همین دلیل کسانی که به دنبال خرید عمده هستند، خرید عمده پلاستیک را ترجیح می دهند. وزن پایین و اشغال فضای کمتر باعث می شود که بتوان تعداد زیادی از محصولات را با استفاده از کامیون به راحتی جا به جا کرد.

بطری درسفید پلاستیکی

کم بودن انرژی مورد نیاز برای بازیافت پلاستیک

همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم هر دو متریال شیشه و پلاستیک دارای قابلیت بازیافت هستند. اما درصد بازیافت بسته بندی های پلاستیکی نسبت به شیشه بیشتر است. شاید بپرسید چرا؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انرژی مورد نیاز برای بازیافت شیشه خیلی بیشتر از پلاستیک است. برای تولید شیشه های بازیافتی باید 66 درصد انرژی مصرف کرد. این در حالیست که برای بازیافت پلاستیک و تولید پلاستیک های جدید فقط به 10  درصد انرژی لازم است. به همین دلیل اکثر صنایع برای بسته بندی محصولات خود پلاستیک را انتخاب می کنند‌.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که درباره مزایا و معایب بسته بندی و ظروف پلاستیکی ارائه دادیم، همواره نمی توان این محصول را به عنوان بهترین گزینه معرفی کرد. پلاستیک معایبی هم دارد و به محیط زیست آسیب می زند. البته در سال های اخیر تولید پلاستیک تجزیه پذیر این مشکل را حل کرده است. این پلاستیک ها با رها شدن در طبیعت تجزیه شده و به چرخه محیط زیست باز می گردند.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *