۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

لیست تجهیزات گلخانه ای

لیست تجهیزات گلخانه

فهرست مطالب

برای احداث یک گلخانه خانگی یا یک گلخانه بزرگ تر به تجهیزات مختلفی نیاز است. افرادی که قصد راه اندازی یک گلخانه را دارند، قبل از هر اقدامی باید به خوبی با این تجهیزات آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد لیست تجهیزات گلخانه مورد نیاز برای احداث گلخانه را معرفی کنیم تا به راحتی بتوانید با تامین این تجهیزات گلخانه مورد نظر خود را احداث کنید.

انتخاب پوشش گلخانه ای مناسب مهمترین اقدام

نایلون عریض یا فیلم پلی اتیلن

نایلون عریض یا فیلم پلی اتیلن به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات گلخانه و پوشش های مناسب ماده ای انعطاف پذیر و ضخیم است که به شکل ورقه هایی با ضخامت میلی متری به صورت یک، دو و سه لایه تولید می شود‌. نایلون های گلخانه ای دارای مواد افزودنی UV و ضد اشعه ماورابنفش هستند و از مقاومت بالایی در برابر کشش برخوردارند. استفاده از این نوع نایلون در سقف گلخانه به پخش یکنواخت نور کمک می‌ کند و مانع از ورود اشعه ماورا بنفش به داخل گلخانه می‌ شود. احداث گلخانه با این نوع پوشش باعث بازدهی و رشد بهتر گیاهان می شود.

نایلون عریض یا فیلم پلی اتیلن

پانل هایی از جنس پلی کربنات

یکی از مستحکم ترین و مقاوم‌ ترین پوشش هایی که در ساخت گلخانه کاربرد دارد، پلی کربنات است. پلی کربنات پلاستیکی نیمه شفاف و سخت است. میزان شفافیت این نوع پلاستیک در حد شیشه می باشد و به صورت لایه ای راه راه و ضخامت دیواره دو قلو و مسطح تولید می شود و در دسترس مشتریان قرار می گیرد. جیب های هوای موجود در بین دیواره های پلی کربنات مانند یک عایق در گلخانه عمل می کنند. پنل های پلی کربنات نقش مهمی در انتقال نور دارند و به دلیل سبک بودن به راحتی می توان آن ها را برش داده ک نصب کرد.

پنل پلی کربنات

امروزه پوشش های گلخانه ای دیگر مانند پوشش شیشه ای، پوشش پلی وینیل فلوراید (PVF)، پوشش پلی وینیل کلراید ( PVC) و پوشش فایبرگلاس ( FRP) نیز پوشش هایی هستند که استفاده از آن ها منسوخ شده است و به ندرت گلخانه ای را با این نوع پوشش ها مشاهده می‌کنید.

پنل هایی از جنس پلی کربنات

بخاری گلخانه ای

یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزاتی که پس از پوشش های گلخانه ای باید خریداری شود، تجهیزات گرمایشی و بخاری های گلخانه ای می باشند. بخاری گلخانه ای موظف است که گاز پروپان مورد نیاز گلخانه را تامین کند و در زمان خرید آن حتما باید نوع کشت و همچنین ابعاد گلخانه را در نظر بگیرید. برای انتخاب مناسب ترین بخاری برای گلخانه خود بهتر است که با یک مهندس کشاورزی با تجربه مشورت کنید.

بخاری گلخانه ای

فن تهویه هوا

برای جا به جایی هوای گلخانه و جلوگیری از راکد شدن هوا از تجهیزاتی به نام فن تهویه هوا استفاده می شود. این وسیله با تازه کردن هوای گلخانه محیطی مناسب و سالم ایجاد می کند. هر چه هوای محیط رشد گیاهان تازه تر باشد، گیاهان رشد بهتری خواهند داشت و سودآوری و کیفیت محصولات گلخانه ای بیشتر می شود.

فن تهویه هوا

کرکره، دریچه و درب بازکن اتوماتیک گلخانه

این تجهیزات باعث می شوند که هوای گرم داخل گلخانه از آن خارج و هوای تازه وارد شود. با نصب کرکره گلخانه ای، درب باز کن اتوماتیک و دریچه های هوا دمای داخل گلخانه همیشه در حد متوسط حفظ می شود و نسیمی ملایم به گردش در می آید. جالب است بدانید که درب بازکن های اتوماتیک برای کار کردن بدون نیاز به انرژی الکتریکی برق، از انرژی خورشید کمک می گیرند. زمانی که در سیلندر درب اتوماتیک گرما تجمع پیدا می کند، دریچه درب باز می شود و وقتی حرارت پایین آمد، دریچه بسته می شود‌. با وجود درب باز کن های اتوماتیک گلخانه داران نگران گرم شدن هوای گلخانه نیستند.

کرکره اتوماتیک

تجهیزات روشنایی گلخانه

استفاده از تجهیزات روشنایی گلخانه باعث می شود که بذرهای قوی و سالم به سرعت رشد کنند و گلدهی زیادی داشته باشند. تجهیزات روشنایی شامل چراغ ها، لامپ ها و وسایل گلخانه ای هستند که در شرایط مرطوب گلخانه ها از مقاومت بالایی برخوردارند و با اطمینان خاطر می توان از آن ها استفاده کرد. نصب تجهیزات روشنایی تکمیلی در گلخانه به عنوان یک سرمایه گذاری پر سود شناخته می شود.

تجهیزات روشنایی گلخانه

سینی های کشت بذر و تجهیزات گلدان های گلخانه ای

در این بخش از مقاله به چند وسیله مختلف که به عنوان تجهیزات کشت نهال و بذرها کاربرد دارند اشاره خواهیم کرد. این تجهیزات عبارتند از: تشک گرم کننده نهال، ایستگاه گرم جوانه زنی، تشک انتشار دوباره گرما، تکیه گاه گیاه، سینی، قابلمه، ظروف حمل نهال و بذر. استفاده از این لوازم در همه گلخانه ها الزامی نمی باشد. گلخانه داران با توجه به نوع کشت وسایل مورد نیاز خود را انتخاب می کنند.

گلدان

سیستم های آبیاری گلخانه ای

سیستم های آبیاری گلخانه ای شامل سیستم آبیاری مه پاش، سیستم آبیاری قطره ای، سیستم آبیاری آب پاش، تجهیزات آبیاری دستی، وسایل مورد نیاز آبیاری گل ها، سبزیجات، گیاهان زینتی می باشد.

آبیاری قطره ای یکی از بهترین روش های آبیاری به شمار می رود و تا هفتاد درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند. با کمک این سیستم آبیاری تولید محصولات تا دو برابر افزایش می یابد. تجهیزات آبیاری گلخانه ای عبارتند از: شلنگ، اتصالات شلنگ، شلنگ سیم پیچ، شلنگ آب شکن، لوله های پی وی سی، رایزرهای محکم و پرقدرت در مجموعه های CFD با اندازه های متنوع و متناسب با نیاز گلخانه داران. این تجهیزات میزان پاشش را کاهش می دهند و به خوبی می توانند آب و مواد معدنی را در خاک منتشر کنند‌

یکی دیگر از تجهیزات آبیاری مورد استفاده در گلخانه ها که باعث می شود نهال ها و گیاهان گلخانه ای همواره آب کافی در ریشه خود داشنه باشند، حصیرهای مویرگی از جنس پلی پروپلین سوراخ دار سوزنی و پارچه فیلتر می باشند. این تجهیزات ابزارهای اقتصادی هستند. بشکه های بارانی نیز که با نام دروگر باران شناخته می شوند، رواناب ها و آب های باران جمع شده در پشت بام ها را جمع کرده و برای آبیاری گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

آبیاری اتوماتیک

واگن و گاری

خرید تجهیزاتی مانند واگن و گاری در تمام گلخانه ها لازم است. با استفاده از این وسایل جا به جایی و حمل و نقل درختان کوچک، بوته ها، گل ها به راحتی انجام می شود. برای گاری ها از لاستیک های پنوماتیک بزرگ استفاده می شود و در زمین های سخت و ناهموار به راحتی حرکت می کنند. جا به جایی بارهای سنگین با این وسایل کار بسیار ساده ای است. انواع واگن شامل تریلر، واگن های دستی کششی، واگن های تخت، واگن های لوازم خانگی، واگن های دو طبقه، واگن هلالی، واگن پلاستیکی می باشد.

گاری

تجهیزات هیدروپونیک

تجهیزات هیدروپونیک مانند سیستم های رشد هیدروپونیک، تجهیزات باغبانی هیدروپونیک، سیستم های هوازی و چراغ های مخصوص رشد محصولات گلخانه ای به تولید محصولات باکیفیت شامل میوه ها، سبزیجات، گل ها، گیاهان کمک می کند. گیاهانی که با روش هیدروپونیک کشت می شوند، تا 50 درصد رشد سریع تری دارند. در روش هیدروپونیک نیازی به خاک وجود ندارد و دیگر شاهد هیچ بیماری که منشا آن آفات موجود در خاک است، ایجاد نمی شود. از علف های هرز نیز خبری نیست. بنابراین لزومی به استفاده از سموم و علف کش ها وجود ندارد. محصولات کشت هیدروپونیک ده برابر بیشتر از روش های سنتی است. این روش به کاهش هزینه ها کمک زیادی می کند. سیستم های رشد هیدروپونیک علاوه بب کاهش هزینه ها در کنترل آب و هوا، ایجاد شرایط مناسب رشد و رساندن مواد مغذی به ریشه گیاهان و کاهش مصرف آب تاثیر زیادی دارند.

تجهیزات هیدروپونیک

نیمکت ها و قفسه های گلخانه ای

با خرید تجهیزاتی مانند نیمکت و قفسه های گلخانه ای می توان در فضای گلخانه صرفه جویی کرد. صفحه نیمکت های گلخانه ای طرح های مش باز دارند و به این ترتیب نور و هوا از آن ها نفوذ می کند. نیمکت های گلخانه ای مدل های مختلفی دارند و با قیمت های متنوعی به فروش می رسند. این نیمکت ها عبارتند از: نیمکت گلخانه ای حرفه ای، نیمکت چرخ دار، پانل بالای نیمکت فلزی، کیت نیمکت نشینی، سیستم های رولینگ، نیمکت های مداوم و غیره.

قفسه های گلخانه ای

تجهیزات مخصوص سنجش کیفیت خاک گلخانه

برای سنجش کیفیت خاک و کود موجود در گلخانه از کیت های ازمایش خاک استفاده می شود. با کمک این تجهیزات می توان از سلامت و بهینه بودن کیفیت خاکی که در آن درختان میوه، چمن، سبزیجات و گل کاشته شده اطمینان حاصل کرد. از بین محصولات تخصصی سنجش کیفیت خاکی مانند مترهای PH خاک، دستگاه رطوبت سنج، مترهای اندازه گیرنده شدت نور، آزمایش هدایت مستقیم دما و غیره محصول مورد نظر خود را با راهنمایی مهندس کشاورزی انتخاب کنید.

تجهیزات سنجش کیفیت خاک

دماسنج های گلخانه ای

برای کنترل رطوبت، دمای آب و هوای موجود در گلخانه های تجاری از تجهیزاتی به نام دماسنج گلخانه ای استفاده می شود. با کنترل دمای گلخانه می توان شرایط خوب و مناسبی برای رشد گیاهان فراهم کرد. دماسنج های گلخانه ای موجود در بازار شامل دماسنج ها، دماسنج کم حافظه، مانومتر، دماسنج استاندارد، ایستگاه های دمای داخلی و خارجی گلخانه، باد، هوا و نورسنج، دماسنج مادون قرمز دارای لیزر، دماسنج مینی پانل می باشند و از بین آن ها می توان یک یا چند نوع مختلف را در گلخانه مورد استفاده قرار داد.

دماسنج گلخانه

قفسه های مخصوص حمل و نقل و ارائه گیاه به مشتری

قفسه های حمل و نقل در گلخانه هایی به کار می رود که باید محصولات خود را به صورت تکی به مشتریان نشان دهند. به عنوان مثال در گلخانه ای که گل های تزئینی و آپارتمانی کشت می شود، با استفاده از قفسه های حمل و نقل یک نمونه اب گل ها را برای انتخاب مشتری در داخل قفسه به او نشان داده می شود.

قفسه مخصوص

درب های گلخانه ای

درب های گلخانه ای به عنوان تجهیزات پر کاربرد در گلخانه ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند. این درب ها در مدل های آویزان، کشویی یک درب، کشویی دو درب در همه گلخانه های تجاری کاربرد دارند. برای حفظ دمای گلخانه و جلوگیری از نفوذ هوا به خارج از گلخانه باید این درب ها را مهر و موم کرد.

درهای مخصوص

کفپوش های گلخانه ای

استفاده از کفپوش گلخانه ای از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و شرایطی بسیار ایده ال در زهکشی به وجود می آورند. ایجاد سطحی کاملا ایمن و بدون هیچ گونه لغزش، ایجاد مسیر پیاده روی و مسیر ورودی گلخانه و ایجاد پاسیو از مهمترین مزایای کفپوش های گلخانه ای به شمار می رود.

کفپوش گلخانه

تجهیزات کنترل آب و هوای گلخانه

در گلخانه ها باید هوای سالمی جریان داشته باشد تا گیاهان بهتر و به سرعت رشد کنند. برای کنترل آب و هوای گلخانه از ترموستات ها، مانیتورهای دما و سایر کنترل کننده ها و همچنین از دماسنج ها، آزمایش کننده خاک و کاوشگر خاک استفاده می شود. با این کار می توان هزینه های گلخانه را به میزان بسیار زیادی کاهش داد و شرایطی بسیار ایده ال برای گیاهان، سبزیجات و گل ها ایجاد کرد.

تجهیزات کنترل آب و هوا

تزریق کننده کود به همراه لوازم جانبی

گلخانه دارها برای تولید محصولات باغی از انژکتورهای کود استفاده می کنند. این تجهیزات بهترین روش برای به کار بردن حشره کش، کودهای مختلف، اسید ها، ضد عفونی کننده ها، مواد مرطوب کننده و سم ها هستند. تزریق کننده های کود برای سیستم های آبیاری گلخانه ای و کنترل آفات و همچنین ضدعفونی کردن تجهیزات گلخانه بسیار مفید هستند.

تزریق کننده کود

کیت ها و کمپوست های تختخواب

برای افزایش تولید گیاهان، گل ها و سبزیجات از کیت ها و کمپوست های تختخواب استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کیت و کمپوست میزان تولید محصولات گلخانه ای را تا دو برابر افزایش می دهد و از رشد آفات جلوگیری می کند. با اضافه کردن یک قاب کوچک سرد

به تختخواب می توان فصل رشد و استحکام نهال های ظریف را افزایش داد.

کیت ها و کمپوست های تختخواب

انتخاب فرم گلخانه

فرم گلخانه با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع گیاهی که قرار است در آن کشت شود، انتخاب می شود. فرم های گلخانه عبارتند از: فرم گلخانه حلالی و فرم گلخانه نوک تیز.‌

انتخاب فرم گلخانه

لنگرگاه ها و اتصال دهنده های گلخانه

برای ایمن سازی گلخانه باید از لنگرگاه ها و اتصال دهنده های گلخانه ای استفاده کرد. تجهیزات دیگری مانند کشش بندهای تسمه، کیپ های پلی و تسمه های پلی پروپلین نیز در کنار لنگرگاه ها و بست های زمینی به افزایش ایمنی و استحکام گلخانه کمک می کنند.

لنگرگاه ها و اتصال دهنده های گلخانه

ژنراتورهای تولید کننده گاز دی اکسید کربن

با استفاده از ژنراتورهای گاز CO2 می توان تولید محصولات در گلخانه را به میزان زیادی افزایش داد.‌ این ژنراتورها به طور اتوماتیک دی اکسید کربن تولید می کنند و آن را در اختیار گیاهان موجود در گلخانه قرار می دهند تا دی اکسید مورد نیاز آن ها در طول روز تامین شود.

ژنراتورهای تولید کننده گاز دی اکسید کربن

سیستم تهویه برق گلخانه

سیستم تهویه برق گلخانه بیشتر برای گلخانه های جدید ایده ال است. این سیستم بسیار قابل اطمینان بوده و با دوام بسیار بالا به تهویه اتوماتیک گلخانه کمک می کند. سیستم power vent به عنوان سیستم تهویه برق در سقف، دریچه های جانبی گلخانه یا در انتهای دیوار در اندازه های سفارشی شده تولید می شود.

سیستم تهویه برق گلخانه

اتصالات کراس

با استفاده از تجهیزات اتصالات کراس می توان در هزینه ها و وقت صرفه جویی کرد. سیستم اتصالات کراس شامل اتصالات purlin به rafter و سیستم ترلیس مناسب برای انگور و انگورهای دیگر و قاب های سایبان، سد و باد‌ می باشد.

اتصالات کراس

ساخت های استریل گالوانیزه سه گانه

برای بهبود یکپارچگی ساختار ساختمان گلخانه، افزایش استحکام قاب در مناطق بادی از پایه های استریل گالوانیزه سه گانه و مهاربندهای اضافی استفاده می شود. برای محکم کردن مونتاژهای رابط نیز گیره های اتصال نوار لوله کاربرد دارد.

استریل گالوانیزه سه گانه

سیستم تخلیه آب باران

گلخانه دارانی که قصد صرفه جویی در مصرف آب را دارند، از سیستم تخلیه آب باران استفاده می کنند. این سیستم در هر دو طرف سازه گلخانه کاربرد دارد و با استفاده از آب باران به مرطوب شدن خاک و رشد گیاهان سالم کمک می کند و می تواند به میزان زیادی هزینه های آبیاری را پایین بیاورد. نصب سیستم تخلیه آب باران بسیار راحت است و هیچ تداخلی با Roll up و Drop Down ندارد. البته مخزن آن را باید به صورت جداگانه خریداری کنید.

سیستم تخلیه آب باران

اکستروژن آلومینیوم

سیستم تهویه و سقف گلخانه های جدید و سایر موارد را می توان با استفاده از اکستروژن آلومینیوم سفارشی کرد.

اکستروژن آلومینیوم

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تمام تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک گلخانه را به طور کامل معرفی کنیم. این تجهیزات عبارتند از: نایلون عریض یا پانل هایی از جنس پلی کربنات برای پوشش گلخانه، بخاری گلخانه ای، فن تهویه هوا، کرکره، دریچه و درب باز کن اتوماتیک، تجهیزات روشنایی گلخانه ای، سینی های کشت بذر و تجهیزات گلدان های گلخانه ای، سیستم های آبیاری گلخانه ای، واگن و گاری، تجهیزات هیدروپونیک، نیمکت ها و قفسه های گلخانه ای، تجهیزات سنجش کیفیت خاک گلخانه، دماسنج های گلخانه ای، قفسه های مخصوص حمل و نقل و ارائه گیاه به مشتریان، درب های گلخانه ای، کفپوش های مخصوص گلخانه، تجهیزات کنترل آب و هوای گلخانه، تزریق کننده کود به همراه لوازم جانبی، کیت و کمپوست تختخواب، فرم گلخانه، لنگرگاه ها و اتصال دهنده ها، ژنراتورهای تولید کننده CO2، سیستم تهویه برق گلخانه، اتصالات کراس، ساخت های استریل گالوانیزه سه گانه، سیستم تخلیه آب باران، اکستروژن الومینیوم. امیدواریم از مطالعه این مقاله کمال استفاده را برده باشید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *