۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

دسته بندی محصولات

تماس با واحد فروش

فیلم پنج لایه چیست؟

فیلم پنج لایه چیست؟| کاربرد و بررسی انواع فیلم 5 لایه

فهرست مطالب

با پیشرفت هایی که در تکنولوژی تولید محصولات پلاستیکی از جمله نایلون صورت گرفته، مصرف کنندگان انواع نایلون می توانند به طیف وسیعی از نایلون های مختلف دسترسی داشته باشند و نیازهای خود را برطرف سازند.در سال های اخیر با تولید و عرضه نایلون‌های چند لایه به بازار بسیاری از مصرف کنندگان به راحتی می توانند از مزایای این محصولات استفاده کنند. امروزه برای مصارف خانگی فیلم پنج لایه کاربرد بسیار زیادی دارد. فیلم های پنج لایه پلاستیکی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری های صنعت تولید فیلم های پلاستیکی در عرض ها، ضخامت و ترکیبات مختلفی تولید می شوند. مصرف کنندگان با توجه به نیاز خود می توانند مشخصات نایلون مورد نظر خود را سفارش دهند و بعد از تولید در کارخانه های تولید کننده آن را تحویل بگیرند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی ها، کاربردها و انواع مختلف فیلم پنج لایه توضیح دهیم. برای آشنایی بیشتر با این محصول لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با کاربردهای مهم فیلم پنج لایه

از فیلم پنج لایه برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود که از مهمترین کاربردهای آن می توان به بسته بندی محصولات در صنایع مختلف اشاره کرد‌.این نوع فیلم یا نایلون به عنوان نایلون‌های کشاورزی، نایلون‌های عریض گلخانه ای، نایلون‌های بسته‌بندی مواد غذایی، نایلون شیرینگ، نایلون ساختمانی، نایلون‌های صنعتی و غیره نیز کاربرد دارد. در واقع می توان گفت که مقاوم ترین نوع نایلون برای مصارف کشاورزی و صنعتی همین نایلون‌های پنج لایه هستند. شرکت های تولید کننده محصولات پلاستیکی با استفاده از فیلم پنج لایه محصولاتی مانند نایلون سیلابی، نایلون گلخانه ای، نایلون شیرینگ، نایلون مالچ، نایلون استرچ و غیره تولید و به بازار عرضه می کنند. برای تولید فیلم پنج لایه از روشی به نام اکستروژن بادی استفاده می شود. در این فرایند قطر یک لوله نایلونی با استفاده از نایلون مذاب و باد کردن یا دمیدن به چند برابر قطر اولیه آن تبدیل می شود و به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی اوقات به صورت یک نایلون با لایه های متفاوت تولید می شود.

 

کاربرد های فیلم پنج لایه

 

فرآیند تولید فیلم پنج لایه

همانطور که از نام فیلم پنج لایه مشخص است، این نایلون دارای پنج لایه مختلف می باشد. رزین های مختلف طی فرایند اکستروژن  پس از تولید به هم وصل می شوند و در انتها فیلم پنج لایه آماده می شود. به فیلم‌های پنج‌لایه پلاستیکی فیلم‌های هم زمان اکسترود شده هم می‌گویند. دلیل این نامگذاری فرآیند اتصال چند لایه این محصول است. از مهمترین ویژگی های نایلون پنج لایه می توان به مواردی مانند مقاومت در برابر رطوبت؛ حرارت و گرما، مقاومت در مقابل پارگی، مقاومت در برابر ورود و نفوذ اکسیژن از لایه های فیلم اشاره کرد. فرایند کو اکستروژن به عنوان بهترین فرایند تولید نایلون پنج لایه شناخته می شود.در این فرآیند پنج پلیمر متفاوت با هم اکسترود می شوند. مهمترین ویژگی های فیلم پنج لایه عبارتند از: محافظت از محصولات، مقاومت بسیار بالا در مقابل پارگی، داشتن خاصیت ضد بخار، داشتن خاصیت ضد رطوبت.

کاربرد نایلون پنج لایه در کشاورزی

بر اساس تحقیقاتی که در ایالات متحده انجام شده است، استفاده از نایلون‌های پنج لایه در صنعت کشاورزی بحران کم آبی دنیا را در دوران خشکسالی به مقدار زیادی بهبود بخشیده است.با توجه به این که نایلون‌های کشاورزی و نایلون‌های عریض گلخانه‌ای به طور مستقیم با نور خورشید در تماس هستند، بهتر است که از فیلم پنج‌لایه انتخاب شوند تا مقاومت بالایی در مقابل نور خورشید داشته باشند. نایلون های پنج لایه نسبت به نایلون های دیگر از طول عمر، ماندگاری و مقاومت بالاتری برخوردار می باشند. جنس محکم و باکیفیت فیلم پنج لایه این محصول را به یکی از محبوب ترین نایلون ها در بین دامپروران، کشاورزان و گلخانه داران تبدیل کرده است. علاوه بر صنعت کشاورزی در صنعت ساختمان سازی نیز از فیلم پنج لایه استفاده می شود. این نوع نایلون علاوه بر مصارف داخلی در صنعت ساخت و ساز و صنعت کشاورزی به کشورهای خارجی نیز صادر می شود. شرکت های معتبر زیادی در زمینه تولید و صادرات فیلم پنج لایه به خارج از کشور مشغول فعالیت هستند.

استفاده از فیلم های پنج لایه در صنعت کشاورزی چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از فیلم های پنج لایه در صنعت کشاورزی عبارتند از:

  • حفاظت از رطوبت خاک
  • صرفه جویی در مصرف آب
  • کمک به کنترل علف های هرز
  • توسعه ریشه گیاهان و محصولات کشاورزی
  • اصلاح خواص اقلیم های خاکی و گیاهی
  • ایجاد بستری مناسب برای رشد و پرورش درختان و گیاهان
  • کمک به دفع آفات کشاورزی
  • کمک به صرفه جویی در هزینه های کشاورزی و گلخانه داری

 

مزایای فیلم پنج لایه در صنعت کشاورزی

آشنایی با فیلم استرچ یکی از انواع فیلم پنج لایه

یکی دیگر از نایلون‌های پنج لایه پر مصرف در صنایع مختلف برای بسته‌بندی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، نایلون استرچ نام دارد. این نوع نایلون خاصیت کشسانی بالایی دارد و با استفاده از مواد اولیه پلی اتیلنی خطی سبک تولید می شود. خاصیت کشسانی فیلم استرچ پنج لایه باعث افزایش استحکام بسته بندی می شود.‌ محصولاتی که با استفاده از نایلون استرچ بسته بندی می شوند، حمل و نقل راحتی دارند و آسیب دیدگی محصولات را به میزان زیادی افزایش می دهد و از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل بسته بندی جلوگیری می کند. برای استفاده از نایلون استرچ های مختلف از دستگاهی به نام استرچ پالت بند استفاده می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با ویژگی ها، مزایا و انواع مختلف نایلون پنج لایه آشنا کردیم‌. با مطالعه این مقاله فهمیدید که این نوع نایلون برای تولید چه محصولاتی کاربرد دارد. نایلون‌های پنج لایه به عنوان یکی از باکیفیت ترین و بهترین محصولات عرضه شده توسط شرکت های تولید کننده انواع پلاستیک یکی از پرفروش ترین محصولات حوزه تولید پلاستیک به شمار می رود.امیدواریم از خواندن این مطلب استفاده لازم را برده باشید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید