۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

دسته بندی محصولات

تماس با واحد فروش

شیرینگ چیست؟

شیرینگ چیست؟ انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد ها

فهرست مطالب

به پوشش پلاستیکی شفافی که به حرارت حساس است و برای بسته بندی کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، نایلون شیرینگ گفته می شود. برای بسته بندی کالاها ابتدا ابعاد شیرینگ را متناسب به ابعاد کالا برش می دهند و دور تا دور کالا را با این پلاستیک شفاف می‌پوشانند.سپس کالا را از داخل دستگاهی به نام دستگاه شیرینگ پک عبور می‌دهند تا حرارت باعث چسبیدن شیرینگ به کالا شود.کالا بعد از خنک شدن از داخل دستگاه خارج می‌شود‌. در این مقاله قصد داریم درباره انواع شیرینگ بسته بندی، مزایا و کاربردهای آن و همچنین درباره مدل‌های مختلف دستگاه شیرینگ پک صحبت کنیم.


آشنایی با انواع مختلف شیرینگ بسته بندی

شیرینگ بسته بندی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع نایلون در ابعاد و اندازه های مختلف با جنس pvc، pp و opp تولید و به بازار عرضه می شود. در کارخانه های تولید کننده امکان تولید شیرینگ به همان ابعادی که مشتری سفارش می دهد نیز وجود دارد. در بسته بندی محصولات مختلف اولین چیزی که دارای اهمیت است، ابعاد و اندازه نایلون شیرینگ می باشد. این محصول به صورت یک لایه و چند لایه تولید می شود. مقاومت و استحکام شیرینگ‌ های چند لایه به مراتب بیشتر از انواع یک لایه است. هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد، درصد سوراخ شدن و پارگی نایلون به حداقل می رسد. ضخامت این نوع نایلون بسته بندی معمولا بین 30 الی 200 میکرون است. در هنگام استفاده از شیرینگ های یک لایه برای افزایش استحکام و مقاومت بسته بندی آن را چند بار به دور محصول می پیچانند. اگر بخواهیم از بسته بندی محصولات با شیرینگ چند مثال بزنیم، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی مواد شیمیایی، بسته بندی تجهیزات پزشکی، بسته بندی انواع دارو، بسته بندی شکلات، بسته بندی آب معدنی، نوشابه و دلستر، بسته بندی بیسکوییت و غیره مثال های خوبی هستند که بارها مشاهده کرده اید.

 

کاربرد های شیرینگ بسته بندی

 

شیرینگ بسته بندی از چه جنسی تولید می شود؟

برای تولید شیرینگ بسته بندی از LLDPE یا مشتقات پلی اتیلن استفاده می شود. این محصول به حرارت حساس است و با قرار گرفتن در دمای بالا جمع شده و به محصول می چسبد و بعد از خنک شدن به همان حالت ثابت می شود. برای حرارت دادن شیرینگ از دستگاهی به نام شیرینگ پک استفاده می شود. در صورت عدم وجود این دستگاه امکان انتقال حرارت به صورت دستی و با استفاده از مشعل نیز وجود دارد. یکی از مواد معروف که دارای شفافیت بالاست و قدرت انقباض خوبی دارد، پلی الفین است. از این ماده برای تولید مرغوب ترین نوع شیرینگ استفاده می شود. البته برای تولید این محصول مواد دیگری مانند پی وی سی، پلی اتیلن و پلی پروپیلن نیز کاربرد دارد. هر یک از این مواد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آن ها برای بسته بندی مواد دارویی و غذایی مناسب هستند و برخی دیگر برای بسته بندی قطعات و محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.بعضی از رول های شیرینگ تولید شده دارای نوشته ها و نمادهای متفاوتی می باشند و از حالت سادگی و تک رنگی خارج شده اند و مصرف کنندگان آن ها را با نام لیبل شیرینگ اسلو می شناسند. از لیبل شیرینگ اسلو در موارد گسترده ای برای بسته بندی محصولات مختلف استفاده می شود. چاپ لیبل ها و نوشته ها روی سلفون شیرینگ با استفاده از چاپ فلکسو انجام می شود. یکی از ارزان ترین انواع لیبل که رایج تر از انواع دیگری مانند  PETG و OPS و رزین K است، پلی وینیل کلراید یا PVC نام دارد.

آشنایی با کاربردهای شیرینگ بسته‌بندی

با استفاده از شیرینگ بسته بندی می توان چند محصول مانند بطری های نوشابه، دلستر و آب معدنی را با حالت تعادل پایدار در کنار یکدیگر بسته بندی کرد.یکی دیگر از کاربردهای بسته بندی با این پوشش شفاف این است که مانع از رسیدن آب و رطوبت به محصولات بسته بندی شده می شود. جابه‌جایی محصولات راحت تر می شود و هیچ گونه آلودگی یا گرد و غباری روی کالاها  انباشته نمی شود. این موضوع در بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی و بهداشتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امروزه اکثر مواد غذایی، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ماشین آلات صنعتی، درب های آسانسور، شیشه سکوریت، سرامیک و کاشی و غیره با استفاده از نایلون شیرینگ بسته بندی می شوند.

دستگاه شیرینگ پک چیست؟

دستگاه شیرینگ پک دستگاهی است که رول شیرینگ را در داخل آن قرار می دهند و حرارت داخل دستگاه باعث چسبیدن نایلون شیرینگ به سطح بدنه محصولات یا جعبه می چسبد. این دستگاه در مدل های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید و به بازار عرضه شده است. در دستگاه های شیرینگ پک اتوماتیک همه مراحل شامل پوشش شیرینگ بسته بندی دور محصول، برش، حرارت و خنک سازی به صورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می شود. اما در دستگاه های نیمه اتوماتیک مرحله قرار دادن محصولات در داخل دستگاه و مراحل دیگر با کمک اپراتور انجام می شود. عملکرد تمام دستگاه های شیرینگ پک تقریبا به یکدیگر شباهت دارد. در بسیاری از صنایع برای بسته بندی محصولات و عرضه آن ها به بازار مصرف از دستگاه شیرینگ پک استفاده می شود. انواع مختلف این دستگاه عبارتند از: شیرینگ پک اتوماتیک، شیرینگ پک تونلی نیمه اتوماتیک، شیرینگ پک تونلی اتوماتیک و شیرینگ پک کابینی.

 

کاربردهای دستگاه شیرینگ پک

 

آشنایی با مشخصات و کاربردهای دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک از یک تیغه برش و دوخت مخصوص برای برش نایلون شیرینگ، یک عدد نوار نقاله و یک کوره حرارتی تشکیل شده است. البته در بعضی از مدل ها به جای تیغه دوخت و برش نایلون شیرینگ دور محصول پیچانده می شود و در نهایت انتهای دو سر آن بر روی یکدیگر قرار می گیرد تا در هنگام عبور از کوره حرارتی به هم بچسبند. دستگاه هایی که به این شکل محصولات را بسته بندی می کنند با نام اور لپ شناخته می شوند. این دستگاه ها قادرند در هر دقیقه بیست محصول را بسته بندی کنند. در اکثر شرکت های تولید کننده نوشابه، آب معدنی و دلستر از این مدل دستگاه شیرینگ پک استفاده می شود. در بسیاری از رستوران ها برای بسته بندی غذاها، تن ماهی، بیسکوییت، شکلات و غیره از دستگاه شیرینگ پک استفاده می‌ کنند. این دستگاه در صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد و برای بسته بندی ضد یخ، آب رادیاتور، روغن و غیره استفاده می شود. در صنایع داروسازی و تولید مواد شوینده و پاک کننده نیز برای بسته بندی انواع عطر، کرم، شامپو، لوسیون، ادکلن، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی و غیره از این دستگاه کمک می گیرند. بسته بندی کتاب، لوازم تحریر، پازل، وسایل ورزشی، قطعات خودرو، لوازم خانگی و غیره را نیز با کمک دستگاه های شیرینگ پک انجام می دهند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل نایلون شیرینگ، مزایا و کاربردهای این نوع نایلون بسته بندی بپردازیم و درباره مشخصات و کاربردهای دستگاه شیرینگ پک نیز توضیح دادیم. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید