۰۹۱۲-۳۳۲۵۴۹۵

فروش ویژه (خانم کمالی)

دسته بندی محصولات

تماس با واحد فروش

چاپ سیلک چیست و چه کاربردی دارد

چاپ سیلک چیست ؟ کاربرد چاپ دستی | چاپ سیلک پلاستیک | چاپ نایلون و نایلکس

فهرست مطالب

یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع چاپ تصاویر روی نایلون و نایلکس چاپ سیلک ( screen printing) نام دارد. این نوع چاپ به شکل تک تک و برای سفارشاتی که حجم و تعداد آن‌ها کم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع چاپ تصاویر یا نوشته‌های مورد نظر با نقاط درشت و با استفاده از قالب‌های خاصی به نام شابلون روی سطح نایلون و نایلکس به چاپ می‌رسند. تصویر و نوشته‌هایی که در چاپ‌سیلک به کار می‌رود باید کاملا واضح باشند. در صورت استفاده از چندین رنگ مختلف باید محدوده آن‌ها به صورت فاصله‌دار مشخص شود تا رنگ‌ها با همدیگر ادغام نشوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره چاپ سیلک چیست و کاربردهای آن در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

چاپ سیلک چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از روش‌های صنعتی چاپ تصاویر بر روی نایلون، نایلکس، جعبه، شیشه، تیشرت، لباس، پرچم، ساک دستی و به طور کلی سطوح صاف دارای قابلیت چاپ که برای تبلیغات و بازاریابی کاربرد گسترده‌ای دارد و جزء مشاغل پربازده و پردرآمد محسوب می‌شود، چاپ سیلک می‌باشد.

  • امکان استفاده از رنگ‌های متنوع

در روش‌های مختلف چاپ معمولا از یک نوع رنگ برای چاپ استفاده می‌کنند اما در چاپ سیلک امکان استفاده از رنگ‌های متنوع وجود دارد. برای انتخاب رنگ برای این روش چاپ رنگ‌های به کار رفته با جنس کالا متناسب است. به عنوان مثال برای چاپ روی ظروف یکبار مصرف ساخته‌شده از مواد pp از رنگ pp استفاده می‌شود. با این روش رنگ چاپ‌شده روی ظروف یکبار مصرف به هیچ وجه پاک نخواهد شد. در چاپ سیلک اسکرین با توجه به نوع و جنس کالا از رنگ‌های uv، pvc و رنگ پایه آب نیز استفاده می‌شود‌.

  • امکان چاپ در کمترین فضای کارگاه

برای استفاده از این روش چاپ به فضای بزرگی نیاز ندارید. زیرا حجم و تعداد چاپ‌ها اندک است. در یک محیط سه متر در چهار متر با مساحت دوازده متر مکعب به عنوان یک کارگاه کوچک نیز می توان چاپ سیلک اسکرین را آغاز کرد و به درآمد خوبی دست پیدا‌کرد.

  • اقتصادی بودن هزینه‌های تیراژ و چاپ

در چاپ‌های دیگر باید هزینه‌های بسیار زیادی را صرف کنید. اما در روش سیلک اسکرین به عنوان کم هزینه ترین روش چاپ نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای فراهم کردن مکان و دستگاه‌های گران قیمت نیست و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

  • بالا بودن کیفیت و شفافیت چاپ

 در روش‌های دیگر چاپ باید پودر یا جوهر با استفاده از زینک یا سیلندر روی سطح مورد نظر چاپ شود. در چاپ سیلک رنگ به طور مستقیم روی سطح کالا چاپ خواهد شد و به همین دلیل میزان شفافیت، کیفیت و درخشندگی آن بسیار بالاتر است.

  • امکان چاپ روی تمام سطوح مدور و مسطح

یکی دیگر از مزایای چاپ سیلک این است که می‌توان روی همه سطوح مدور و مسطح مانند پارچه، نایلون، نایلکس، کیف، بادکنک‌، کارتن، جعبه، شیشه، ورق فلزی، لوازم خانگی، ظروف یکبار مصرف، فیلتر خودرو، ظروف مواد غذایی، بطری و غیره از این روش استفاده کرد. برای چاپ دستگاه‌های پنوماتیک مسطح زن و گرد زن کاربرد دارد و تاثیر زیادی در تبلیغات و بازاریابی دارد.

 

چاپ سیلک

 

چاپ سیلک بر روی پلاستیک چه مراحلی دارد؟

برای چاپ سیلک روی پلاستیک ابتدا باید پیش زمینه‌های مورد نیاز فراهم شود. درمرحله اول جنس پلاستیک مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با توجه به آن جنس و رنگ مورد نیاز انتخاب شود‌. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود که در صورت متناسب نبودن نوع رنگ با جنس پلاستیک، چاپ آن پاک شود. بعد از برگزیدن نوع چاپ و رنگ باید طرح مورد نظر بر اساس شکل ظاهری و ابعاد پلاستیک آماده شود. بعد از انجام مراحل چاپ و تثبیت رنگ بسته‌بندی انجام می‌شود تا هیچ آسیبی به چاپ روی پلاستیک وارد نشود. در روش چاپ سیلک روی پلاستیک برای منتقل کردن رنگ روی پلاستیک به جای واسط سیلیکونی از شابلون استفاده می‌شود. در این روش امکان ترکیب رنگ برای افزایش زیبایی چاپ وجود دارد. همچنین می توان با توجه به طرح انتخاب شده از قرینگی چاپ‌سیلک هم بهره برد.

در چاپ سیلک اسکرین از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم در چاپ سیلک اسکرین تناسب نوع و جنس کالا با نوع زنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بخش به معرفی رنگ‌‌های مورد نیاز این نوع چاپ می‌پردازیم. از رنگ پی وی سی pvc  برای چاپ سیلک روی قطعات صنعتی پلی اتیلن و ای بی اس مانند جعبه، نایلون، جلد مدارک، کارتن و غیره استفاده می‌شود‌. از رنگ pp نیز برای چاپ روی ظروف یکبار مصرف، قطعات صنعتی و پوشه‌های دکمه‌دار استفاده می‌شود. همچنین از رنگ‌روغنی جهت چاپ روی جعبه، نایلکس و نایلون هم استفاده می‌کنند. این نوع رنگ دیر خشک می‌شود. چاپ سیلک روی تیشرت و پارچه رنگ‌های اورینت، پیگمنت و پلاستیزول کاربرد دارند. جدول رنگ‌ها شامل رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، سفید و مشکی است‌. برای به دست آوردن رنگ‌های جدید این پنج رنگ را با هم ترکیب می‌کنند.

 

چاپ سیلک اسکرین

 

قیمت چاپ سیلک به چه عواملی بستگی دارد؟

 برای قیمت چاپ سیلک اسکرین نمی‌توان هزینه مشخصی را در نظر گرفت زیرا عواملی مانند جنس صفحه، میزان کیفیت و دقت کار، اتوماتیک بودن یا دستی بودن چاپ، حجم رنگ‌های استفاده شده، نوع و جنس رنگ در هزینه چاپ تاثیرگذار هستند.

چاپ سیلک ارزان ترین نوع چاپ روی نایلون و نایلکس

 امروزه بسته‌بندی مواد‌غذایی شامل میوه، ادویه‌جات، خشکبار و غیره با استفاده از نایلون و نایلکس انجام می‌شود تا به راحتی به دست مصرف‌کنندگان برسد. برای درج لوگوی برند تولید‌کننده مواد غذایی و توضیحات دیگر روی بسته‌بندی‌های نایلونی و نایلکسی از این نوع چاپ برای چاپ نایلون استفاده می‌شود. چاپ‌سیلک به عنوان کم‌هزینه‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ ترین نوع چاپ طرفداران بسیار زیادی در صنایع‌غذایی دارد و یک روش تبلیغاتی پر بازده و کار‌آمد محسوب می‌شود. مشتری با مشاهده چاپ‌سیلک باکیفیت روی بسته‌های نایلونی و نایلکسی به خرید ترغیب بیشتری نشان می‌دهد. تولید‌کنندگان مواد‌غذایی از روش چاپ روی بسته‌بندی محصولات خود برای افزایش جذب مشتری و سودآوری بیشتر استفاده می‌‌کنند.

این متن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Pocket
Reddit

دیدگاهتان را بنویسید